Przedstawianie się jest jak pierwsza scena filmu czy sam początek sportowej rozgrywki – widzowie szybko wyrabiają sobie zdanie o tym, co ich czeka. To, jak się zaprezentujesz, zadecyduje o przebiegu dalszej rozmowy (i jest wyjątkowo ważne, gdy starasz się o pracę).
Książka Malcolma Gladwella Błysk! Potęga przeczucia opowiada o psychologii szybkiego myślenia i błyskawicznych ocen. Należy dobrze się zaprezentować, by przejść do produktywnej rozmowy. Wykazano bowiem, że gdy poznajemy nową osobę, do akcji wkracza nieświadomość. Świadomy (racjonalny) umysł włącza się dopiero po jakimś czasie, kiedy zgromadzi wystarczająco dużo informacji. Im więcej istotnych faktów uda nam się przekazać świadomości naszych rozmówców, gdy będziemy się przedstawiać, tym szybciej obie części umysłu stworzą spójne pierwsze wrażenie naszej osoby.
Sztuka przedstawiania siebie ma kluczowe znaczenie podczas szukania pracy – niezależnie od tego, czy zajmujesz się networkingiem (w sieci albo na żywo), przedstawiasz się mailowo czy też poznajesz nową osobę w ramach rozmowy o pracę. Twoje perspektywy zdobycia nowej posady zależą od tego, czy zaprezentujesz się we właściwym stylu. Dlatego omówimy kilka kwestii związanych z przedstawianiem się. Oto one:
- 6 spraw, o których trzeba pamiętać przy przedstawianiu się
- Jak się przedstawić na rozmowie o pracę
- Przedstawianie się w mailu
- Przedstawianie się rekruterowi
- Jak przedstawić się w internecie?
Przedstawiamy się inaczej w zależności od sytuacji i wartości, jaką wnosimy do danej rozmowy. Co możesz opowiedzieć o sobie, by słuchacz pomyślał: „Ciekawe, jak brzmi ciąg dalszy”?
Jak się profesjonalnie przedstawić?
Na początku każdej rozmowy osoba słuchająca chce zrozumieć, kim jesteś, czym się zajmujesz i dlaczego powinna wejść z tobą w dialog. Profesjonalne przedstawienie się skupia się na zawodowych powodach, dla których warto z tobą pogadać. Chcesz, żeby rozmówca połączył te kropki.
6 spraw, o których trzeba pamiętać, gdy się przedstawiamy
Możesz dostać zaledwie kilka krótkich zdań, by się przedstawić. Kiedy jednak masz sporo do powiedzenia, te zdania odegrają kluczową rolę w kierowaniu pierwszymi paroma minutami rozmowy. Ludzie zawsze mogą zmienić temat, ale w idealnej sytuacji chcesz, aby pierwsza wymiana zdań przyszła naturalnie i pozwoliła obu stronom się otworzyć.
Nie przedstawiaj się zbyt rozwlekle, bo ktoś może ci przerwać, zanim dojdziesz do najciekawszego. Pokaż swojemu rozmówcy czy rozmówcom, że potrafisz zarówno słuchać, jak i mówić. Oto kilka innych kwestii, dzięki którym będziesz przedstawiać się skutecznie i prowadzić produktywne rozmowy.
Przedstaw się tak, aby zainteresować słuchaczy
Jeśli nie trafisz w dziesiątkę przy autoprezentacji, słuchacze zaczną się zastanawiać, co właściwie tu robią. Nie każ im wątpić, czy właśnie z tobą powinni rozmawiać. Zaplanuj z wyprzedzeniem, jak się przedstawisz, i zdobądź ich uwagę, pokazując im odrobinę swojego świata.
Powiedz, czym się zajmujesz, a nie na jakim stanowisku pracujesz
Przedstawiając się, nie powtarzaj niczego, co jest napisane pogrubioną czcionką (albo u góry) twojego CV. Rozmówcy będą wiedzieć, na jakim stanowisku pracujesz. Powiedz im zatem, co możesz dla nich zrobić i dlaczego się tu znajdujesz. Opieraj się przy tym na faktach i wyróżniaj się spośród innych kandydatów.
Jak wybrać doświadczenia, o których wspomnisz, gdy będziesz się przedstawiać?
Wśród wszystkich twoich doświadczeń musi być kilka takich, które zrobią wrażenie na każdym potencjalnym pracodawcy. Musisz znaleźć coś, co go zaintryguje. Świetne zaprezentowanie się to wstęp do fascynującej konwersacji.
Podaj ciekawy powód, dlaczego tu jesteś
Twoje CV powinno być tak unikatowe, jak się da. Podobnie postaraj się dodać odrobinę magii do wszystkiego, co powiesz, gdy będziesz się przedstawiać. Postaraj się wyróżnić w taki sposób, aby rozmówcy nie mogli się doczekać, aż odkryją morze twoich możliwości.
Postaw na oryginalność i daj się zapamiętać
Mogłoby się wydawać, że zapisanie się w czyjejś pamięci nie jest kluczowe na samym początku rozmowy. Jeśli jednak chcesz, żeby rozmówca przez cały czas miał na uwadze jakiś fakt, wspomnij o nim na samym początku. „Oto ja – a to sprawy, które uważam za ważne”.
Wykaż się delikatnością i rozwagą
Treść twoich słów jest ważna, zatem przy przedstawianiu się pamiętaj, z kim rozmawiasz. W czasie rozmowy o pracę postaraj się ocenić kulturę organizacyjną firmy i odpowiednio dostosować do niej swój język oraz opowiadane historie. Nie będzie dobrze, jeśli już kilka pierwszych słów urazi rozmówców.
Wprowadź rozmowę w kolejny etap
Kiedy już się przedstawisz i powiesz, czemu tu jesteś, nadejdzie czas na ostatnią część przedstawienia się: zachętę do przejścia dalej. „Cóż, spotkaliśmy się, by porozmawiać na pewien temat”. Słuchacz może wówczas podjąć temat, tak by rozmowa swobodnie popłynęła dalej.
Jak się przedstawić na rozmowie o pracę
Każda rozmowa o pracę łączy się ze stresem. Jeśli przedstawisz się w przemyślany sposób, będzie ci łatwiej opanować nerwy i nadać ton podczas przekazywania informacji. Rekruter może rozpocząć rozmowę od pytania, więc być może trzeba będzie znaleźć miejsce na wstępne „sprzedanie się” w kilku pierwszych odpowiedziach. Na początku rozmowy często pada prośba, by trochę o sobie opowiedzieć.
Rekruter: – Opowiedz mi coś o sobie. (PS Będzie wiedział, jak masz na imię!)
Kandydat: – Dzień dobry. Jestem mechanikiem samochodowym. Fascynuję się klasycznymi modelami samochodów i mam talent do wydłużania życia nawet najbardziej podniszczonym egzemplarzom rzadkich modeli. Szczególnie interesują mnie samochody sportowe i jestem założycielem największej polskiej grupy dla mechaników samochodowych pracujących z autami sportowymi. W swojej karierze naprawiłem ponad 3000 samochodów - zaglądałem pod maskę każdego samochodu sportowego, jaki istnieje. Listy klientów może mi pozazdrościć niejeden specjalista z branży.
Jak się przedstawić w mailu
Przedstawianie się w mailu może być nieco dłuższe niż kiedy prezentujesz się w rozmowie, ponieważ adresat spodziewa się, że czytanie zajmie więcej czasu od wysłuchania kilku zdań. Mimo to nie zbaczaj z tematu i zawrzyj w treści silne wezwanie do działania. Jeśli chcesz, by rekruter otworzył twoje CV i list motywacyjny, daj mu przekonujący powód, by tak postąpić.
Szanowna Pani,
Jestem menedżerką marki, która odpowiada za zabranie 25% udziałów rynkowych trzech głównych kategorii produktów w Państwa firmie w ubiegłym roku. Mój poprzedni pracodawca postanowił zmodyfikować strategię, zatem uznałam, że nadszedł czas na zmiany.
Moje inicjatywy brandingowe spowodowały wzrost zysków o 8,4 mln złotych (22% w rocznym ujęciu), a dwie z moich kampanii produktowych wygrały wiele nagród w branży. Rozumiem, że planują Państwo kreatywnie przyjrzeć się swojej firmie. Czuję, że jestem osobą, która może wprowadzić zmiany i pomóc na nowo nawiązać kontakt z klientami.
Jak kreatywnie się przedstawić w internecie?
Po pierwsze, nie przesadź z kreatywnością. Oprzyj się pokusie, by się popisywać. Zmysły twojego słuchacza będą bombardowane informacjami o twoim wyglądzie i mowie ciała, zatem przedstaw się prosto i efektownie. Czas na kreatywność przyjdzie później, gdy uwaga rozmówcy będzie skupiona tylko na tobie.
Jak przedstawić się rekruterowi
Najczęściej będziesz przedstawiać się rekruterom przez telefon. Będą chcieli usłyszeć w pigułce, dlaczego pasujesz do danego stanowiska. Poproś ich zatem, aby najpierw trochę ci o nim opowiedzieli. Zastanów się na bieżąco i opowiedz dokładnie to, co będzie ich interesować. Przedstawiając się, musisz okazać swój entuzjazm wobec stanowiska, żeby rekruter nie pomyślał, że ci nie zależy.
– Dzień dobry, z tej strony Łukasz Janecki. Interesuje mnie stanowisko kierownika sklepu z ogłoszenia na stronie internetowej. Od siedmiu lat pełnię funkcję kierownika sklepu spożywczego. Zarządzałem sklepami liczącymi od trzech do sześciu tysięcy SKU, najczęściej w samym centrum dzielnicy biznesowej. Pracowałem przy kilku otwarciach nowych sklepów dla dwóch sieci handlowych i czuję, że doskonale odnajdę się na stanowisku w firmie wchodzącej na rynek. Jeśli to wydaje się pani interesujące, chętnie prześlę CV.
Jak opanować nerwy, kiedy się przedstawiasz?
Opanuj nerwy, zanim spotkasz się z nową osobą i się jej przedstawisz. Nie wiesz, czy nie trafisz na kogoś zestresowanego, zatem postaraj się emanować spokojem i pewnością siebie. Powiedz sobie, że druga strona jest zainteresowana tym, co masz do powiedzenia, a jednocześnie bądź otwarty i odpowiadaj na jej słowa. Nerwy odpuszczą, gdy uda wam się nawiązać swobodną rozmowę.
Jak przedstawić się w internecie?
Urok prezentowania się w internecie polega na tym, że możesz pokazać rekruterowi czy potencjalnemu pracodawcy zawodową skrzynię pełną skarbów, jaką jest twój profil na LinkedIn. Dlatego należy zaprezentować się atrakcyjnie i zwięźle. Jeśli druga strona poczuje, że dowiedziała się wszystkiego, może nie kliknąć na link. A w tym przypadku najważniejszym celem będzie zachęcenie rekrutera do obejrzenia profilu na LinkedIn.
Szanowna Pani,
Trafiłem na zamieszczoną przez Panią na portalu LinkedIn informację o rekrutacji i jestem zainteresowany oferowanym stanowiskiem. Przez ostatnich sześć lat pracowałem jako pomoc nauczyciela w szkole specjalnej. Niedawno uzyskałem kwalifikacje do nauczania i szukam swojej pierwszej posady nauczycielskiej. Mam nadzieję, że moje doświadczenie i rekomendacje dostępne na profilu LinkedIn Panią zainteresują – jeśli tak, z przyjemnością dowiem się więcej o wakacie i prześlę swoje CV.
A co, jeśli nie masz pewności, jak się przedstawić? W takim przypadku zawsze pomoże rozmowa z rodziną lub przyjaciółmi. Przedyskutowanie sytuacji, w której musisz się przedstawić, da im nieco kontekstu. Dzięki temu będą mogli ci pomóc w optymalnym zaprezentowaniu swojej osoby. Odmienna perspektywa zawsze jest cenna.
Najważniejsze wnioski
- Profesjonalne zaprezentowanie się to tylko początek rozmowy.
- Przedstawiamy się inaczej w zależności od sytuacji i wartości, jaką wnosimy.
- Opowiedz słuchaczowi o tym, czym się zajmujesz. Przekaż istotne fakty w ciekawy sposób.
- Zaprezentuj swoje „dlaczego” – pokaż, czemu warto z tobą rozmawiać.
- Opanuj nerwy, nie rozgaduj się nadmiernie i zatrzymuj się, by usłyszeć odpowiedź rozmówcy.
- Kończąc się przedstawiać, przejdź do rozmowy.
- Podobnie jak CV, także nasze przedstawienie się powinno być unikatowe.