Najlepsze oferty sprzedaży są krótkie, mają mocny przekaz i zapadają w pamięć. Trudno zaprzeczyć, że odwołują się zarówno do rozumu, jak i do naszych emocji, a to zmusza do podjęcia działania. Jeśli informacja o sprzedaży ukierunkowanej trafi do klienta, ten kliknie przycisk „kup”.
W przypadku pracownika sprzedaży szukającego nowego miejsca zatrudnienia list motywacyjny jest bardziej odpowiednim medium do zademonstrowania swojej siły przekonywania niż CV. Wyraźna struktura CV jest niezwykle wygodna dla menedżerów ds. zatrudnienia, którzy muszą zapoznać się z setkami kandydatów, ale gdy pole sprzedaży zostanie zawężone, to właśnie list motywacyjny najlepiej zademonstruje umiejętności perswazyjne kandydatów.
Gdy pracownik sprzedaży ma do dyspozycji 300-400 słów, sposób, w jaki próbuje „się sprzedać”, mówi wszystko o jego zawodowych umiejętnościach. Doskonale zna swój „produkt”, więc jeśli nie wywrze odpowiedniego wrażenia, to może wcale nie jest prawdziwym profesjonalistą? Ale nie należy poddawać się stresowi.
Co leży u podstaw doskonałego listu motywacyjnego na stanowisko pracownika działu sprzedaży?
- Gdy jest niewiele czasu, by zaimponować potencjalnemu klientowi (lub w tym przypadku menedżerowi ds. zatrudnienia), specjalista ds. sprzedaży wie, że zasadnicze znaczenie ma kwestia powtarzania informacji. Z jednej strony chcesz podsunąć klientowi jak najwięcej powodów do zakupu, a z drugiej nie możesz pozwolić sobie na przesłonięcie nimi podstawowych motywacji do zakupu. Dlatego zadbaj o to, by treść Twojego przesłania była tak prosta, jak to możliwe. I wielokrotnie ją powtórz, aby przypomnieć adresatowi, dlaczego naprawdę potrzebuje konkretnego produktu (lub w tym przypadku – pracownika, czyli Ciebie).
- Podstawowym celem listu motywacyjnego z zakresu sprzedaży jest uzupełnienie CV. Choć pozwala on na szerszy opis cech i umiejętności, należy pamiętać, że musi on również powtarzać podstawowe przesłanie zawarte w CV.
- Zaprezentuj w typowym dla Ciebie stylu swoje umiejętności wywierania wpływu i pokaż, że rozumiesz potrzeby przyszłego pracodawcy. Nie zapomnij przy tym zaakcentować informacji o tym, co czyni cię doskonałym pracownikiem działu sprzedaży. Jeśli nawiążesz przy tym konkretnie do sytuacji Twojego potencjalnego pracodawcy, to utkwi mu to w pamięci do końca procesu rekrutacji. I zapewni Ci sukces.
- Twój list motywacyjny powinien przesunąć Twój cel nieco dalej w dół lejka sprzedażowego, zwiększając Twoją szansę z każdym kolejnym zdaniem. Musi nie tylko pokazać, że jesteś świetnym pracownikiem działu sprzedaży, ale powinien też wyjaśniać, dlaczego nadajesz się na pracownika właśnie tej firmy. Zapoznaj się dogłębnie z opisem stanowiska i organizacją, napisz, na jakich płaszczyznach najlepiej do siebie pasujecie i powtarzaj tę informację!
Warto zapamiętać
1. Wykorzystaj w liście motywacyjnym wszelkie taktyki wywierania wpływu i perswazji, które pracownik działu sprzedaży powinien posiadać.
2. Powtarzaj główne przesłanie, by uzmysłowić potencjalnemu pracodawcy korzyści, jakie przyniesiesz jego firmie.
3. Pokaż, że wiesz, jak sprzedać ich produkty lub usługi.
4. Nawiąż kontakt z przyszłym pracodawcą i zdobądź jego zaufanie już na tym wczesnym etapie znajomości.
5. Napisz o tym, jak inwestujesz w ciągłe dokształcanie się swojej branży.
Dzięki CVeasy.pl list motywacyjny może stać się idealnym uzupełnieniem Twojego CV. Dzięki tej podwójnej strategii wymarzona praca w dziale sprzedaży jest na wyciągnięcie ręki.