Co oznacza „aktywne słuchanie”?
Po pierwsze zdefiniujmy, czym jest „aktywne słuchanie”. Najogólniej rzecz biorąc, jest to poświęcenie pełnej uwagi innym osobom, kiedy mówią, i upewnienie się, czy rozumiemy, co mają na myśli. Oznacza to, że nie przerywamy im w trakcie rozmowy, a pytania zadajemy, gdy skończą.
Choć brzmi to prosto, wielu z nas tego nie robi. Zastanów się, czy kiedy mówi ktoś inny, słuchasz go i przyjmujesz, co ma do powiedzenia? Czy też jedynie czekasz, aby samemu zabrać głos? Jeśli zachowujesz się jak w drugim przypadku, powinieneś to zmienić.
Najlepsze techniki aktywnego słuchania, których warto się nauczyć
Poprawienie stylu słuchania nie musi być trudne. Teraz, gdy podaliśmy już definicję aktywnego słuchania, warto przyjrzeć się technikom, które możesz wykorzystać. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz całkowicie zmieniać swojego podejścia do komunikacji. Zamiast tego powinieneś pracować nad tym, aby stać się podczas rozmów uważniejszym i bardziej samoświadomym interlokutorem.
Pamiętaj, aby nie odbiegać myślami od rozmowy
Czy Twój umysł błądzi podczas rozmowy? Jeśli tak, przywołaj się do porządku, powtarzając w myślach słowa wypowiadane przez rozmówcę. Ta prosta sztuczka zapobiegnie myśleniu o innych rzeczach.
Bądź jak najbardziej empatyczny i świadomy siebie
W rozmowie z drugą osobą ważne jest zachowanie wysokiego poziomu samoświadomości. Samoświadomość oznacza zrozumienie własnych emocji oraz tego, w jaki sposób odnosisz się do rozmówcy. Postaraj się wysłuchać go i zrozumieć jego punkt widzenia.
Zachowaj kontakt wzrokowy
Jeśli Twoje oczy błądzą po pokoju, rozmówca pomyśli, że nie skupiasz się na tym, co mówi. Gdy ktoś do Ciebie mówi, staraj się utrzymać z nim kontakt wzrokowy. To jedna z najprostszych technik aktywnego słuchania i niezwykle łatwo można jej się nauczyć.
Przyjmij otwartą, wyrażającą uwagę postawę
Czy jesteś odwrócony plecami do mówcy? Czy trzymasz ramiona skrzyżowane przed sobą? Taka postawa tworzy fizyczną barierę, utrudniającą komunikację między rozmówcami. Najważniejsze zatem w rozmowie i aktywnym jest ustawienie się przodem w kierunku mówcy. Zapamiętaj to i staraj się stosować w każdej sytuacji.
Zwracaj uwagę na niewerbalne wskazówki
Co rozmówca wyraża bez słów? Ponad 50 procent komunikacji przebiega w sposób niewerbalny – warto więc szukać tych subtelnych znaków. Oznacza to, że należy przyglądać się językowi ciała drugiej osoby i zwracać uwagę na przerwy w wypowiedzi. Kiedy staniesz się dobrym, aktywnym słuchaczem, będziesz wyczulony na wszystkie te wskazówki i będziesz wiedział, jak je odczytać.
Wykorzystaj ciszę jako formę komunikacji
Czy próbujesz w pośpiechu zapełnić pauzy w rozmowie? Jeśli jesteś zbyt chętny do zabierania głosu, powinieneś zwolnić. Często zdarza się, że cisza mówi sama za siebie. Gdy rozmówca robi sobie krótką przerwę lub kiedy Ty potrzebujesz chwili na zastanowienie, pozwól na to, to naturalne.
Bądź świadomy swoich manier, które mogą rozpraszać
Podczas rozmowy wszyscy robimy nieświadome rzeczy. Zagłębieni w rozmowie możemy przykładowo nazbyt energicznie gestykulować lub kołysać nogami. Jakiekolwiek są Twoje nawyki, powinieneś być ich świadomy. Nie oznacza to, że podczas rozmowy nie wolno Ci się poruszyć, ale powinieneś starać się ograniczyć rozpraszający wpływ tych manier na konwersację.
Nie przerywaj i nie odwracaj uwagi od rozmowy
Czy Twój telefon brzęczy na stole? Czy Twój wzrok wędruje w stronę ekranu komputera? Jeśli wokół Ciebie jest coś, co rozprasza uwagę, istnieje ryzyko, że nie słuchasz w pełni drugiej osoby. Zanim rozpoczniesz rozmowę, zadbaj o to, by ograniczyć liczbę rozpraszających uwagę przedmiotów w otoczeniu.
Pamiętaj, jak ważny jest ton głosu
Zawsze, kiedy rozmawiasz z drugą osobą, powinieneś zwracać uwagę na ton – zarówno jej, jak i swój. Jeśli słuchasz uważnie, możesz zauważyć niewielkie zmiany w głosie rozmócy, świadczące o tym, czy jest zadowolony, zdenerwowany czy neutralny. Wsłuchanie się w to pomoże Ci go zrozumieć.
Szukaj informacji zwrotnej wszędzie tam, gdzie to możliwe
W rozmowie pojawia się więc naturalna pauza – co dalej? Jeśli musisz coś wyjaśnić lub chcesz uzyskać więcej informacji, to odpowiedni moment, aby o to poprosić. Pokaż, że słuchałeś tego, co mówił rozmówca, i zadaj teraz swoje pytania.
Umiejętność aktywnego słuchania i przykłady reakcji
Aby rozpocząć swoją podróż, której celem jest aktywne słuchanie, musisz doskonalić swoje umiejętności w tym kierunku. (Wskazówka: Możesz również zamieścić informacje o nich w swoim CV, aby pokazać pracodawcom, że jesteś biegły w komunikacji)! Mając to na uwadze podpowiadamy umiejętności, nad którymi pracujesz i o których chciałbyś napisać w CV:
- Współczucie i empatia
- Inteligencja emocjonalna
- Obserwacja
- Krytyczne myślenie
- Zrozumienie
- Samoświadomość
- Świadomość sytuacji
- Zwracanie uwagi na szczegóły
- Skupienie uwagi