5 dobrych odpowiedzi na pytanie „Dlaczego chcesz tu pracować?”
1.Śledzę działania firmy już od jakiegoś czasu i naprawdę podziwiam jej styl / osiągnięcia / rolę w branży.
Zamiast kłaść nacisk na swoje potrzeby, skup się na firmie i na tym, jak przykuła Twoją uwagę i zdobyła szacunek.
Potencjalny pracodawca może być w branży liderem, którego obserwujesz od lat. Jeśli nie potrafisz wykazać, że wiesz cokolwiek o tej firmie lub że masz konkretne powody, by ją lubić i podziwiać, będzie to wyglądało tak, jakbyś zajrzał do niej jedynie przypadkowo w poszukiwaniu przedsiębiorstwa, które cię zatrudni.
2. Wierzę, że mogę mieć pozytywny wpływ na tę firmę, ponieważ...
Wyjdź poza zwykłą znajomość firmy i spróbuj zidentyfikować konkretne problemy i wyzwania związane z konkurencyjnością, przed którymi stoi. Byłoby doskonale, gdybyś mógł przedstawić przekonujący argument na poparcie swoich doświadczeń i umiejętności, które pomogą rozwiązać te problemy.
Odpowiedź ta sugeruje, że chcesz pracować w firmie, ponieważ wiesz, że mógłbyś tam dokonać prawdziwej zmiany. Twój zestaw umiejętności oferuje konkretne rozwiązania, które uczyniłyby firmę silniejszą, lepszą i bardziej dochodową. Wiesz, że w tej firmie nie byłbyś szeregowym pracownikiem, ale cenionym członkiem zespołu, którego pomysły i działania wzmocniłyby pozycję firmy na rynku.
3. Uderzyło mnie, w jak wielkim stopniu wartości firmy pokrywają się z moimi.
„Wartości” firmy stanowią sumę tego, w co firma wierzy i do czego dąży. Jeśli firma ma misję, przestudiuj ją dokładnie i bądź przygotowany do wyjaśnienia, dlaczego ją popierasz.
Google zwykł kierować się mottem „Don't be evil” – „Nie czyń zła”, choć w ramach reorganizacji pod szyldem Alphabet zmienił je na „Do the right thing” – „Postępuj dobrze”. Inny tytan technologii, Apple, przyjął slogan „Think different” – „Myśl inaczej”. „Just do it” – „Po prostu zrób to” firmy Nike to kolejny przykład niezapomnianego znaku towarowego. Wszystkie te pomysły są dobre i wszystkie skupiają się na szczytnych celach.
4. Podoba mi się to, co usłyszałem o kulturze firmy, ponieważ...
„Kultura firmy” to idea, która prawdopodobnie jest obca Twoim rodzicom, ale stała się kluczową miarą funkcjonowania firm. Swobodny strój w pracy, darmowe przekąski w pokoju socjalnym, stoły do ping-ponga w biurze, elastyczne harmonogramy pracy i polityka długich urlopów rodzinnych to niektóre z innowacji w zakresie „kultury firmy”, mogące poprawić morale pracowników i zatrzymać ich w firmie.
W szerszym znaczeniu kultura firmy – jak omówiliśmy powyżej – odzwierciedla wszystkie jej wartości i priorytety. Oczywiście nie powinieneś mówić rozmówcy, że chcesz pracować w jego firmie, ponieważ oferuje darmowe napoje bezalkoholowe. Nie wahaj się jednak powiedzieć, że podoba Ci się to, co o niej słyszałeś, zarówno w kwestii podejścia do pracowników, jak i o stosunku firmy do świata zewnętrznego. Świadczy to o Twoim szczerym zainteresowaniu pracą w firmie, która dba o ludzi.
5. Jestem pod wrażeniem współpracy, która stanowi podstawą waszej etyki pracy, i chcę należeć do takiego zespołu.
Ta odpowiedź sugeruje, że nie jesteś samotnym wilkiem, który chce cały dzień przesiedzieć w biurze sam. Przeciwnie, szukasz poczucia przynależności, zespołu do pracy, społeczności, w której każdy jej członek daje z siebie to, co najlepsze.