1. Blog
  2. Kariera
  3. Dlaczego chcesz tu pracować? Złe i dobre odpowiedzi na to trudne pytanie z rozmowy kwalifikacyjnej
Napisany przez Karl KahlerKarl Kahler

Dlaczego chcesz tu pracować? Złe i dobre odpowiedzi na to trudne pytanie z rozmowy kwalifikacyjnej

14 czas czytania
Dlaczego chcesz tu pracować? Złe i dobre odpowiedzi na to trudne pytanie z rozmowy kwalifikacyjnej
„Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?” To pytanie często pada na rozmowie o pracę – a jeśli nie masz przygotowanej odpowiedzi, może być ciężko sobie z nim poradzić.

Inne warianty tego pytania to: „Dlaczego chcesz tu pracować?”; „Dlaczego chce pan/-i u nas pracować?”, „Dlaczego aplikujesz na to stanowisko?”. Zatem podczas przygotowań do decydującej rozmowy warto naprawdę zadać sobie to pytanie: „DLACZEGO chcę tam pracować?”.

Na początek przyjrzyjmy się kilku nieprzydatnym odpowiedziom na takie pytanie.

3 złe odpowiedzi na pytanie „Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?” 

Oto garść złych odpowiedzi na niemal nieuniknione pytanie „Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?”. Jeśli odpowiesz tak na rozmowie, masz sporą szansę pozostać w gronie bezrobotnych: 

  1. Naprawdę potrzebuję pieniędzy.
  2. Teraz przydałaby mi się jakaś praca.
  3. To stanowisko jest dobrą trampoliną do kariery.

Przeanalizujmy je po kolei.

1. „Naprawdę potrzebuję pieniędzy” 

Jeśli otwarcie przyznasz, że bardzo potrzebujesz przypływu gotówki, pracodawcy mogą dojść do wniosku, że aplikujesz na stanowisko z przymusu – nie dlatego, że oferta dobrze do ciebie pasuje, a ty dobrze pasujesz do firmy. Decyzja z powodu pieniędzy może znaczyć, że zmienisz zdanie za miesiąc czy dwa... Albo że nie pasujesz do kultury organizacyjnej firmy. W efekcie zapewne wszyscy będą niezadowoleni.

Najgorsze odpowiedzi na pytanie „Dlaczego chce pan/-i pracować w naszej firmie?” skupiają się na TWOICH pragnieniach i potrzebach. Może się wydawać, że to nie fair. W końcu pytanie dotyczyło TWOICH motywacji. A jednak pracodawcy oczekują odpowiedzi odnoszących się do ich pragnień.

Rada eksperta

Co jest nie tak ze szczerością? Skoro nie masz pracy, potrzebujesz pieniędzy! Ale odpowiedź „Naprawdę potrzebuję pieniędzy” sugeruje, że szukasz dowolnej pracy. A masz wytłumaczyć, dlaczego zależy ci na tym konkretnym stanowisku.

2. „Teraz przydałaby mi się jakaś praca”

Taka odpowiedź pokazuje, że nie obchodzi cię, na JAKIE stanowisko aplikujesz, jeśli tylko w danej chwili ci pomoże. Sugeruje także dużą obojętność, a wielu pracodawców uzna, że takie podejście przełoży się także na postawę wobec obowiązków w pracy.

Także ta odpowiedź skupia się na twoich potrzebach. Zapewne jest blisko powiązana z pierwszą złą odpowiedzią o potrzebie zarabiania pieniędzy. Firmy nie zatrudniają jednak ludzi z łaski, litości, czy altruizmu. Pracodawcy chcą zatrudniać osoby, które pomogą im rozwiązywać problemy i będą produktywne.

3. „To stanowisko będzie dla mnie dobrą trampoliną do kariery”

Niektórzy pracodawcy słusznie obawiają się właśnie takiej sytuacji: mało doświadczonych kandydatów, którzy szukają krótkoterminowych fuch, by dodać doświadczenie do CV i szybko przeskoczyć do większej, lepszej firmy. Proces rekrutacji, wdrożenia i szkolenia nowej osoby jest jednak trudny, czasochłonny i drogi. 

Firma szuka długoterminowej korzyści, stabilności i utrzymania pracownika, co pozwoli w pełni zyskać na inwestycji w nowy personel. Nie zależy jej na osobach, które rzucą pracę, gdy tylko znajdą coś lepszego. Jeżeli personel firmy bezustannie przychodzi i odchodzi, będzie jej ciężko cokolwiek osiągnąć.

Zawsze pamiętaj, że pracodawcy szukają nowych osób, by poprawić swoją wydajność i konkurencyjność, a tym samym także zyskowność. Rozglądają się zatem za pracownikami, którzy będą dla nich zarabiać pieniądze, a nie stanowić kolejny koszt. Udzielenie którejś z powyższych odpowiedzi sugeruje, że z tobą będzie odwrotnie, co potwierdzają także polscy eksperci.

Rada eksperta

Zamiast mówić, że uważasz nowe stanowisko za „trampolinę do kariery”, spróbuj odpowiedzieć potencjalnemu pracodawcy, że doceniasz możliwości rozwoju oferowane przez firmę. Pamiętaj, że pytanie brzmi: „Dlaczego aplikujesz na to stanowisko?”, a nie „Gdzie widzisz się za pięć lat?”.

5 dobrych odpowiedzi na pytanie „Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?”

Oto kilka zdecydowanie ciekawszych sposobów na poradzenie sobie z pytaniem „Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?” podczas rozmowy kwalifikacyjnej:

  1. Znam waszą firmę od dawna i naprawdę ją podziwiam.
  2. Jestem przekonana, że mogę wnieść coś cennego.
  3. Wartości firmowe pokrywają się z moimi.
  4. Bardzo mi się podoba to, co słyszałem/czytałem o kulturze organizacyjnej firmy.
  5. Imponuje mi podejście do zadań i duch współpracy w firmie.

1. „Od jakiegoś czasu znam firmę i podziwiam jej styl działania/osiągnięcia/pozycję w branży”

Zamiast opowiadać o swoich potrzebach, skup się na firmie – tym, w jaki sposób zdobyła twoją uwagę i zaskarbiła sobie szacunek. 

Być może potencjalny pracodawca jest liderem w branży i od lat z daleka obserwujesz jego rozwój. A może wiesz o jego istnieniu od tygodnia, kiedy wyświetliło ci się ogłoszenie, że firma poszukuje nowych pracowników. Jeśli nie jesteś w stanie wykazać się jakąś wiedzą o firmie albo konkretnymi powodami, by ją lubić i podziwiać, wyjdzie na to, że przechadzasz się ulicami, szukając dowolnego pracodawcy.

Jeśli prawdziwa jest ta druga opcja, odrób porządnie zadanie domowe i dowiedz się jak najwięcej o przedsiębiorstwie za pomocą wyszukiwarki Google i mediów. Przestudiuj stronę firmy i jej profile w mediach społecznościowych. Zapoznaj się z jej modelem biznesowym i konkurencyjnością na rynku. Przygotuj się, by z dużą wiedzą móc wypowiadać się na temat firmy, wiary w powodzenie jej misji i powodów, dla których chcesz do niej dołączyć. 

Przykład odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego chcesz tu pracować?”:

„Już na studiach magisterskich słyszałam o pracowni Bridgemore. Państwa projekty naprawdę inspirowały mnie jako studentkę architektury i wykorzystałam nawet niektóre z nich w swojej pracy magisterskiej jako przykłady współczesnych eksperymentów z architekturą. Gdy jako architektka kierowałam swoim pierwszym projektem miejskim, zawsze odwoływałam się do zasad projektowania, które wytyczył wasz założyciel. Miał wielki wpływ na nowoczesne budownictwo. Bardzo szanuję fakt, że trzymacie się ich już od trzydziestu lat.”

2. „Jestem przekonana/przekonany, że mogę wnieść coś cennego do firmy, ponieważ...”

Idź o krok dalej. Oprócz zwykłej wiedzy o firmie postaraj się zidentyfikować stojące przed nią problemy i wyzwania w zakresie konkurencyjności. W idealnym przypadku uda ci się przekonująco pokazać swoje doświadczenie i umiejętności, które pomogą w ich rozwiązaniu.

Taka odpowiedź zasugeruje, że chcesz pracować w danej firmie, bo wiesz, że masz jej dużo do zaoferowania. Twój zestaw umiejętności pozwala skorzystać z konkretnych rozwiązań, dzięki którym pracodawca stanie się silniejszy, lepszy i bardziej rentowny. Doskonale wiesz, że w tej firmie nie będziesz tylko wegetować z dnia na dzień. Nie będziesz tam trybikiem w wielkiej maszynie, możesz za to stać się cenionym członkiem zespołu, a twoje pomysły i działania pomogą pracodawcy robić więcej i lepiej. 

Przykład odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego chcesz tu pracować?”:

„Przez ostatnich siedem lat zajmuję się marketingiem cyfrowym i zawsze podziwiałem Squandrix jako lidera tej branży. Uważam także, że siłą firmy są zróżnicowane zestawy umiejętności, jakie potrafi przyciągnąć. Jestem przekonany, że moje unikatowe doświadczenie z sektora b2b mogłoby przełożyć się na współprace i programy partnerskie, umacniając je jako jeden z kierunków rozwoju firmy.”

3. „Uderzyło mnie, w jakim stopniu wartości firmowe pokrywają się z moimi...”

„Wartości” firmy oznaczają całość jej poglądów i to, do czego dąży. Jeśli firma ma misję, przeczytaj ją uważnie, przygotowując się do wyjaśnienia, dlaczego ją popierasz. 

Dawniej Google posługiwał się mottem „Nie bądź zły”, choć w ramach reorganizacji jako Alphabet zmienił je na „Rób to, co słuszne”. Inny gigant technologiczny, Apple, przyjął slogan „Myśl inaczej”. Innym przykładem niezapomnianego hasła jest „Just Do It” Nike. Wszystkie powyższe pomysły są trafione, a każdy z nich skupia się na chwalebnym celu.

Przekonania, wartości i poczucie misji to potężne koncepcje, które wynoszą firmę – a wraz z nią potencjalnego nowego pracownika – ponad pospolity cel, jakim jest po prostu zarabianie jak najwięcej. Nie podkreślaj zbytnio swoich osobistych motywacji, a skup się na poparciu dla zaangażowania firmy w zrównoważony rozwój, różnorodność personelu, wsparcie dla społeczności lokalnych, uczciwe praktyki biznesowe czy inne szczytne inicjatywy.

Przykład odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego chcesz tu pracować?”:

„Pierwszy raz usłyszałam o firmie Eco-Logic trzy lata temu, gdy wasz dział PR stworzył kampanię na rzecz świadomości Dnia Ziemi, poświęconą sprzątaniu bałtyckich plaż. Od wielu lat działam wolontaryjnie w organizacjach ekologicznych i byłam zachwycona tym, ile udało wam się zdziałać. Dlatego sądzę, że odnalazłabym się, gdybym mogła wykorzystać swoje kompetencje inżynieryjne do usuwania zanieczyszczeń ze środowiska.”

4. „Bardzo mi się podoba to, co słyszałem/słyszałam o kulturze organizacyjnej firmy, bo...”

„Kultura organizacyjna firmy” to koncept, który prawdopodobnie był obcy za czasów naszych dziadków. Teraz jest to jednak kluczowy wyznacznik tego, jak działają firmy – zarówno jako miejsce pracy, jak i globalny gracz. Nieoficjalny strój, darmowe przekąski w pokoju socjalnym, stoły do ping-ponga w biurze, elastyczne grafiki i wspaniałomyślne polityki dotyczące urlopów rodzinnych to niektóre innowacje z zakresu kultury organizacyjnej, które mogą podnieść na duchu pracowników i utrzymać ich w firmie.

W szerszym znaczeniu tego słowa kultura organizacyjna firmy odzwierciedla jej wartości i priorytety – zgodnie z tym, co pisaliśmy powyżej. Oczywiście nie należy mówić rekruterowi, że zależy ci na pracy w tej firmie, bo oferuje bezpłatne napoje. Nie wahaj się jednak i mów śmiało, że podoba ci się wszystko, co wiesz o kulturze organizacyjnej firmy – zarówno to, co dzieje się w jej czterech ścianach, jak i podejście do świata zewnętrznego. W ten sposób okażesz swoją szczerą chęć pracy dla pracodawcy, który troszczy się o ludzi.

Przykład odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego chcesz tu pracować?”:

„Jestem zdania, że branża gier komputerowych może się poprawić, jeśli chodzi o kulturę crunchu. Oczywiście zdaję sobie sprawę z konieczności ciężkiej pracy (czasem nawet w nadgodzinach), jednak naprawdę spodobały mi się słowa CEO waszej firmy. W jednym z niedawnych wywiadów wspomniała ona, że jedną z kluczowych wartości jest dbanie o zdrowie psychiczne i kreatywność pracowników jako główne źródło produktywności. Bardzo cenię sobie takie podejście, które naprawdę wymiata w połączeniu z odpowiednią kulturą pracy.”

5. „Jestem pod wielkim wrażeniem współpracy, która buduje kulturę organizacyjną firmy. Chcę być częścią takiego zespołu.”

Ta odpowiedź pokazuje twój charakter – to, że nie jesteś odludkiem, który chce przesiadywać zamknięty w swoim boksie i marzy, żeby wszyscy zostawili go w spokoju. Szukasz przynależności, zespołu do współpracy, grupy, w której każda osoba uwalnia w innych to, co najlepsze. 

Ta odpowiedź porusza wszystkie wspomniane wyżej tematy: 

  • Skupiasz się na firmie, a nie na swoich potrzebach.
  • Chcesz wnieść do firmy pracodawcy coś dobrego.
  • Wartości firmowe pokrywają się z twoimi wartościami.
  • Cenisz sobie kulturę organizacyjną firmy, która dba o swoich ludzi.
  • Chcesz być częścią zwycięskiego zespołu.

Powiązane pytanie

Kiedy udzielisz odpowiedzi na to pytanie w rozmowie, możesz otrzymać następne: Jakie marki sobie cenisz? Chwilę temu zapewniałeś, że uwielbiasz firmę, do której aplikujesz. OK, mogłeś to sobie przygotować, bo spodziewałeś się tego pytania.

Kolejne pytanie pozwala rekruterowi lepiej zrozumieć, co tak właściwie przyciąga cię do poszczególnych firm i ich kultur organizacyjnych. To także okazja, abyś zaprezentował trochę swoją osobowość.

Przykład odpowiedzi na pytanie: „Jakie marki podziwiasz?”:

Podziwiam Modną Firmę X ze względu na jej innowacyjną strategię. Modna Firma dostrzegła potrzebę, odpowiedziała na nią przy pomocy niedrogiego i modnego produktu, a następnie poszerzyła działalność o stacjonarne sklepy. Ponadto firma chwaliła się swoimi działaniami charytatywnymi i zachęcała konsumentów, by także się do nich przyłączyli.

Najważniejsze wnioski

Mówiąc wprost, gdy na rozmowie usłyszysz pytanie: „Dlaczego chcesz pracować w naszej firmie?” (albo „Dlaczego chcesz tu pracować?”, „Dlaczego chcesz pracować na tym stanowisku i dlaczego powinniśmy cię zatrudnić?”, „Dlaczego aplikujesz na to stanowisko?” itd.) upewnij się, że opowiadasz przyszłemu pracodawcy, jak ty pomożesz jemu, nie odwrotnie. 

Podkreślaj wartości firmy, jej kulturę organizacyjną i osiągnięcia oraz fakt, że nie tylko będziesz do niej pasować, lecz także wniesiesz coś cennego. Pokaż, że zależy ci właśnie na tym pracodawcy.

Jak śpiewał John Fogerty, „Put me in, Coach, I’m ready to play — today!”. Jestem gotów do działania – już dziś!

Stwórz swoje CV w 15 minut!
Stwórz swoje CV w 15 minut!
Skorzystaj z profesjonalnych, przetestowanych w praktyce szablonów CV, które są zgodne z wymaganiami pracodawców.
Stwórz moje CV
Udostępnij ten artykuł
Czytaj dalej
CV16 czas czytania
Tworzenie CV po angielsku: jak to zrobić
Tworzenie CV po angielsku: jak to zrobić
CV11 czas czytania
Umiejętności komunikacyjne: jak je zademonstrować w swoim CV
Umiejętności komunikacyjne: jak je zademonstrować w swoim CV
CV12 czas czytania
100+ umiejętność obsługi komputera i znajomość oprogramowania: Co wymienić na CV i co poprawić
100+ umiejętność obsługi komputera i znajomość oprogramowania: Co wymienić na CV i co poprawić
CV6 czas czytania
Zamieszczenia na CV informacji o zainteresowaniach i hobby
Zamieszczenia na CV informacji o zainteresowaniach i hobby
Przeglądaj wszystkie
Ta strona korzysta z plików cookie, by poprawić komfort użytkowania, do przeprowadzania analiz i w celach marketingowych. Korzystając z naszej witryny, wyrażasz zgodę na wszystkie pliki cookie zgodnie z naszą Polityka plików cookie iPolityka prywatności.
Zaakceptuj ciasteczka