Od zawsze korzystasz z Dokumentów Google (Google Docs). Właśnie zaczynasz szukać nowej pracy i chcesz trzymać się dobrze znanych rozwiązań.
Czy Google może ułatwić ci życie? Być może: gotowe szablony CV już na ciebie czekają. Wystarczy, że wejdziesz na Dysk Google, klikniesz przycisk „Nowy” i najedziesz kursorem na strzałkę przy „Dokumenty Google”. Następnie wybierz opcję „Z szablonu”. Kliknij na jeden z pięciu dostępnych szablonów CV – gotowe.
Ale czy to naprawdę takie proste?
W tym wpisie znajdziesz odpowiedź na to pytanie. A dodatkowo:
- Wyjaśnimy, dlaczego warto korzystać z szablonu CV
- Omówimy różne formaty CV
- Przyjrzymy się przykładom szablonów CV z Google Docs
- Podpowiemy, jak spersonalizować szablony Google
- Plusy i minusy szablonów CV z Dokumentów Google
- Damy wskazówki, jak szybciej zacząć szukać pracy
Zaczynajmy!
Dlaczego warto użyć szablonu CV?
Jakie są korzyści z szablonu CV? Graficy i osoby piszące CV zarabiają z jednego powodu: są ekspertami. A dobrze zaprojektowane, atrakcyjne CV zaprezentuje cię jako ciekawego kandydata, jeszcze zanim rekruter zacznie czytać. W internecie można znaleźć wiele bezpłatnych szablonów CV do Dokumentów Google.
Dlatego nie ma większego sensu wkładać czasu i wysiłku w stworzenie własnego dokumentu od zera – chyba że jesteś grafikiem. Przy tworzeniu szablonu trzeba pamiętać o wielu rzeczach takich jak:
- Dobór czcionek i ich rozmiaru
- Balans pustego miejsca i tekstu
- Odstępy między sekcjami
- Odpowiedni dobór kolorów
Dzięki szablonom nie musisz męczyć się z formatowaniem CV. Możesz zatem łatwo dopasowywać je do danego ogłoszenia o pracę.
Formaty szablonów CV
Nie ma dwóch identycznych ścieżek kariery ani dwóch takich samych CV. A jednak formaty CV bywają do siebie podobne. Dlaczego? Żeby rekruterzy mogli łatwo znaleźć to, czego szukają.
Co by było, gdyby w niektórych sklepach towar byłby ułożony alfabetycznie, w innych kolorami, a w jeszcze innych podzielony na kategorie? Trudno byłoby coś odnaleźć (chyba że chodzilibyśmy ciągle do tego samego sklepu). Na zakupach chcemy wiedzieć, gdzie co jest. Tak samo jest z rekruterami.
Dlatego w CV powinny się znaleźć następujące najpopularniejsze rubryki: Podsumowanie zawodowe albo „O mnie”, historia zatrudnienia/doświadczenie zawodowe, wykształcenie, znajomość języków. Opcjonalnie możesz dodać: nagrody i wyróżnienia, przynależność do stowarzyszeń branżowych, publikacje i projekty.
Oto najczęstsze formaty CV i sytuacje, kiedy się sprawdzą:
- Układ z odwróconą chronologią: To domyślny format. Szybko pokazuje rekruterom twoje najnowsze zajęcie i najważniejsze kompetencje.
- Funkcjonalny: Wybierz go, jeśli w twojej branży specjalistyczne kompetencje są ważniejsze od doświadczenia.
- Hybrydowy: Zgodnie z nazwą ten format łączy w sobie układ chronologiczny i funkcjonalny. Twoje najważniejsze umiejętności znajdują się w nim na samej górze albo są wyróżnione kolorem.
Z tą wiedzą przyjrzyjmy się kilku formatom CV z Dokumentów Google.
Szablony CV w Google Docs: nowoczesny (Modern)
Wybór odpowiedniego szablonu z Google Docs zależy od twojej ścieżki kariery i celów.
Zaczniemy od szablonu nowoczesnego (Modern), który jest ostatnim na liście CV z Google Docs. Wygląda estetycznie i kreatywnie, a do tego nada się również do branż technicznych. Szablon wykorzystuje format chronologiczny, polecany przez CVeasy.pl dla większości kandydatów.
Zauważ jednak, że brakuje w nim podsumowania zawodowego/ „O mnie”, za to jest rubryka na nagrody. Możesz zmieniać tytuły rubryk i je przenosić, żeby podkreślać różne aspekty swojej kariery, jednak uważaj na problemy z ustawieniem.
Uważamy, że warto zaprezentować umiejętności tak, by rzucały się w oczy. A ten szablon Dokumentów Google ma prostą listę, którą łatwo przeoczyć.
Przyjrzymy się kolejnemu szablonowi z Google Docs.
Szablony CV w Google Docs: szeryfowy (Serif)
Szablon szeryfowy CV z Google Docs stawia na format hybrydowy. Możesz zatem podkreślić swoje doświadczenie i kompetencje powiązane ze stanowiskiem z ogłoszenia. Tutaj rubryka „umiejętności” jest wyróżniona, a każdą kompetencję możesz ukazać osobno. To zwiększa szanse, że rekruter szybko się z nimi zapozna.
Kolejną zaletą tego szablonu jest to, że możesz pochwalić się wieloma kwalifikacjami, np. znajomością różnych języków. Sprawdzi się także, jeśli masz pracę projektową (polecamy zamieścić klikalne linki do portfolio zaraz po krótkim opisie projektów) lub wiele różnych umiejętności.
Z drugiej strony – z tym szablonem Google trochę się nagimnastykujesz, żeby zmienić odstępy albo usunąć którąś z rubryk w prawej kolumnie.
Personalizacja szablonów CV z Dokumentów Google
Nawet jeśli używasz gotowego szablonu, możesz go spersonalizować. Zmiana elementów bezpłatnego szablonu CV z Dokumentów Google jest równie prosta co obsługa Dokumentów Google.
Zgadza się, szablon „Koralowiec” bazuje na wyróżnieniach w kolorze koralu, a „Mięta” na zieleni. Jeśli jednak nie pasują do twojego zawodowego wizerunku albo do potencjalnego pracodawcy, możesz je zmienić.
To samo dotyczy fontów i rozmiaru tekstu. Jest tylko jedno zastrzeżenie: Wyjaśniliśmy na początku wpisu, dlaczego warto korzystać z szablonów. Kiedy zmienisz kilka elementów, w zasadzie zaprojektujesz szablon CV na nowo. Upewnij się zatem, że dalej ma wygląd, który ci się spodobał, i że nie zmieniłeś najważniejszego formatowania czy układu.
Plusy i minusy szablonów CV z Dokumentów Google
Szablony Google Docs mają wiele zalet, ale nie są jedynym wartym uwagi rozwiązaniem. Aby ułatwić ci wybór, zestawiliśmy ich wady i zalety, opisane szczegółowo powyżej:
- Bezpłatne
- Proste w użyciu
- Dostępne dla każdego, kto ma konto Google
- Możliwość personalizacji
- Ograniczony wybór szablonów
- Personalizacja może popsuć układ CV
- Edycja może być frustrująca, jeśli na co dzień nie pracujesz z edytorami tekstu
- Nie da się szybko zapisać personalizacji jako nowego szablonu do kolejnych dokumentów
- Brak dopasowanych szablonów dla listu motywacyjnego
- Powtarzalny wygląd CV
Jak szybciej zacząć szukać pracy
Używanie szablonów Google Docs do CV pozwoli ci stworzyć bezpłatnie świetne CV, ale nie bez trudności. Jeśli nie masz doświadczenia z przesuwaniem bloków tekstu i obrazów w Dokumentach Google, może być frustrująco. A nie chcesz przecież wysłać pracodawcy CV, w którym część tekstu zniknęła, bo zmieniłeś szerokość kolumny.
Być może chcesz jak najszybciej wysłać odpowiedzieć na ogłoszenie o pracę, ale nie zapominaj o pewnym ważnym kroku: ostatniej redakcji i korekcie CV. Zanim naciśniesz „wyślij”, przeczytaj uważnie cały dokument. Usuń ostatnie literówki i nieścisłości. Możesz również skorzystać z narzędzi wykrywających błędy. Jeśli wiesz, że tworzysz zawiłe, niejasne zdania, możesz wkleić swoje podsumowanie zawodowe do Jasnopisu – darmowej aplikacji oceniającej krótkie teksty. W ten sposób sprawdzisz, czy rekruter łatwo zrozumie twój opis.
Na pierwszy rzut oka szablon CV z Google Docs może się wydawać szybkim sposobem na aplikowanie o pracę. Lepiej i łatwiej będzie jednak skorzystać z CVeasy.pl. Szablon z Dokumentów Google będzie wymagał wysiłku, gdy zdarzy się coś, czego nie da się uniknąć: twój tekst się nie zmieści, trafisz na nieodpowiednie dla siebie rubryki albo przypadkowo przesuniesz pole tekstowe.
Zmiana formatowania stworzy miejsce dla błędów, a nawet najmniejsza niedoskonałość może cię kosztować wymarzoną pracę. Nasze modyfikowalne szablony zostały wbudowane w kreator CV: wystarczy wpisać dane, a kreator zrobi resztę. Jednym kliknięciem zmienisz kolor albo dodasz do CV rubrykę czy link do mediów społecznościowych.
Kreator zawiera także opcję sprawdzania pisowni i umożliwia łatwe zapisanie CV w formacie PDF. Dzięki temu tekst na pewno się nie rozjedzie.
A do tego CVeasy.pl ma dużo więcej opcji do wyboru. Porównaj nasz szablon Wiedeń z kategorii „Kreatywny” do motywu szwajcarskiego z szablonów CV z Google Docs.
Zauważysz, że „Wiedeń” pozwala nie tylko wypisać umiejętności w bocznej kolumnie (i w ten sposób je podkreślić!), lecz także podać swój poziom zaawansowania. Szablon szwajcarski ma rubrykę „umiejętności” w widocznym miejscu, ale nie wykorzystuje w pełni jej możliwości. Bardzo polecamy wypisanie kompetencji w pionie zamiast tworzenia osobnego akapitu z listą.
Poza Wiedniem oferujemy także wiele innych szablonów CV z kategorii „Kreatywny”. W wielu z nich znajdzie się miejsce na zdjęcie. Mamy jeszcze trzy inne kategorie zaprojektowanych przez ekspertów szablonów CVeasy.pl: Nowoczesny, Prosty i Profesjonalny.
CVeasy.pl – w odróżnieniu od szablonów Google Docs – pozwala łatwo stworzyć różne wersje CV z różnymi szablonami. Wystarczy jedno kliknięcie. W ten sposób możesz dopasowywać CV do każdego ogłoszenia o pracę bez tworzenia go na nowo.
Niezależnie od tego, jak stworzysz CV, zadbaj, by ukazywało twoje świetne kompetencje i profesjonalną postawę.
Najważniejsze wnioski
- Bezpłatne szablony CV z Dokumentów Google mogą być świetnym sposobem na przygotowanie dokumentów.
- Rekruterzy chcą mieć łatwy dostęp do informacji, zatem wybierz odpowiedni format.
- Szablon Google to tylko początek. Trzeba go spersonalizować. Uważaj przy tym na formatowanie.
- Zawsze pamiętaj, by przeczytać swoje dokumenty przed wysłaniem.
- Twoje CV odpowiada za pierwsze (a może nawet jedyne) wrażenie na twój temat, jakie wyrobi sobie potencjalny pracodawca. Do stworzenia wyjątkowego dokumentu ukazującego twoje mocne strony potrzeba najlepszych narzędzi i szablonów.
- Jeśli chcesz szybko i łatwo stworzyć wyjątkowo atrakcyjne CV, na CVeasy.pl znajdziesz szablony i kreator CV. Dzięki temu szybciej zaczniesz szukać pracy i ułatwisz sobie zadanie.