Jako recepcjonista hotelowy będziesz miłą osobą witającą dziesiątki zmęczonych podróżników (albo podekscytowanych rodzin na urlopie!), którzy nie mogą już doczekać się noclegu w mięciutkim łóżku. W tej pracy bardziej przydadzą ci się umiejętności miękkie i czarująca osobowość niż konkretne kompetencje techniczne. Dlatego na jedną ofertę pracy na recepcji może odpowiedzieć bardzo wielu kandydatów. Świetny list motywacyjny może ci pomóc wyróżnić się spośród tłumu. Pokażesz kierownikowi hotelu, dlaczego warto wybrać właśnie ciebie, i zapewnisz sobie zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.
Przykładowy list motywacyjny recepcjonisty hotelowego (sam tekst)
Szanowna Pani,
Łączenie nauki na studiach hotelarskich z pracą na pół etatu na recepcji hotelu pozwoliło mi się wiele nauczyć. Teraz czeka mnie rok praktyk zagranicznych – dlatego pragnę połączyć edukację z pracą na część etatu w sieci Forest Hall Hotels.
Doskonale znam wszystkie aspekty pracy na recepcji hotelowej, od komunikacji z gośćmi i spełniania ich oczekiwań po korzystanie z oprogramowania hotelowego i rozwiązywania najróżniejszych problemów. Mogę także pochwalić się pisaniem na klawiaturze w tempie 95 słów na minutę – zawsze zajmowałam się redakcją i korektą hotelowej korespondencji.
W moim przekonaniu recepcjonista stanowi nieodłączną część zespołu i powinien pomagać innym, gdy tylko może. Jako recepcjonistka pracująca na pół etatu przywykłam do ścisłej współpracy ze zmieniającym się zespołem. W razie potrzeby przejmuję obowiązki innych i w każdej sytuacji daję z siebie 100%. Zastępowałam kierowniczkę ds. obsługi klienta podczas dłuższego urlopu macierzyńskiego. Zawsze jestem dostępna i oferuję pomoc zarówno innym pracownikom, jak i gościom hotelowym.
W obu poprzednich hotelach przyczyniłam się do wzrostu zadowolenia klientów. Mam wiele pozytywnych referencji, które z przyjemnością udostępnię przyszłemu pracodawcy. Potrafię wykonywać kilka zadań jednocześnie i przeciętnie odbieram ponad 200 telefonów dziennie. Jednak gość hotelowy stojący przede mną jest dla mnie absolutnie najważniejszy. Wyjątkowa obsługa klienta zaczyna się bowiem od poświęcenia komuś pełnej uwagi.
Po ukończeniu studiów będę rozglądać się za stałą pracą w branży, dlatego interesuje mnie możliwość stałego zatrudnienia w dalszej perspektywie, o której wspomina ogłoszenie.
Z ogromną przyjemnością zawitam w Państwa hotelu, by podczas rozmowy kwalifikacyjnej omówić możliwości współpracy.
Z poważaniem
Paula Dańczyk
Poszczególne części listu motywacyjnego recepcjonisty hotelowego
List motywacyjny o dobrej strukturze pokaże potencjalnemu pracodawcy twoją świetną organizację i profesjonalizm potrzebne, by sprawdzić się na stanowisku recepcjonisty hotelowego. W liście motywacyjnym recepcjonisty hotelowego trzeba zawrzeć takie elementy:
- Nagłówek listu motywacyjnego: To pierwsza część listu, jaką zobaczy kierownik hotelu czy też rekruter. Powinny się tu znaleźć: twoje imię i nazwisko, dane kontaktowe, ewentualnie linki np. do profilu na LinkedIn.
- Zwrot grzecznościowy: Nawiąż osobistą więź z odbiorcą listu, zwracając się bezpośrednio do tej osoby.
- Wstęp do listu motywacyjnego: stwórz ciekawy początek. Przypilnuj tego, by nie był za długi (1–2 zdania) i płynnie przeszedł do kolejnej części.
- Środkowe akapity (zasadnicza treść listu): miejsce na pokazanie swoich najważniejszych umiejętności i doświadczenia.
- Akapit kończący list motywacyjny (podsumowanie i wezwanie do działania): tutaj zachęcasz rekrutera, by się z tobą skontaktował. Następnie uprzejmym tonem kończysz list.
List motywacyjny recepcjonisty hotelowego nie powinien być zbyt długi. 1 strona A4, czyli 200–400 słów, w zupełności wystarczy.
Jeśli szukasz inspiracji, zajrzyj do innych listów motywacyjnych z branży hotelarsko-gastronomicznej:
- List motywacyjny kelnera
- List motywacyjny kucharza
- List motywacyjny pracownika restauracji
- List motywacyjny sprzedawcy
Konkretne wskazówki, jak zbudować każdą z tych części listu, znajdziesz w naszym obszernym poradniku o listach motywacyjnych. To także świetne źródło wskazówek co do formatowania: fontów, rozmiaru tekstu i planowania przestrzeni. A jeśli już podstawy już masz, przejdźmy do wstępu listu motywacyjnego do pracy na recepcji.
Wstęp do listu motywacyjnego recepcjonisty hotelowego
Udany wstęp (albo jego brak!) może zadecydować o powodzeniu całego listu motywacyjnego. Osoby zatrudniające nie mają wiele czasu do poświęcenia każdej aplikacji – czasem jest to tylko kilka sekund. Jeśli pierwsze zdania ich nie zaciekawią, prawdopodobnie przejdą do kolejnego kandydata. Na szczęście istnieje wiele sztuczek, dzięki którym rekruter nawet nie będzie wiedział, kiedy przeczyta cały twój list! Doskonale mogą się sprawdzić: krótka anegdota, zdanie o tobie, ważny fakt czy nawet statystyki.
Szanowny Panie,
Pęknięta rura, zalanie jednego piętra hotelu i grupa osiemdziesięciu gości przyjeżdżających jednocześnie: czy to przepis na katastrofę? Nie dla mnie.
Szanowny Panie,
Jestem maturzystką i na czas przerwy wakacyjnej szukam pracy, może być na recepcji.
Zauważ, że w pierwszym przykładzie zaczynamy od anegdoty, która przekazuje rekruterowi bardzo wiele informacji: autor listu ma doświadczenie w pracy na recepcji, potrafi rozwiązywać problemy i nie boi się trudnych sytuacji. Każdy kierownik hotelu będzie zainteresowany takim pracownikiem!
Główna treść listu motywacyjnego recepcjonisty hotelowego
W środkowych akapitach, czyli głównej treści listu, wreszcie możesz opisać wszystko, co dotyczy twoich najważniejszych umiejętności i doświadczenia. Jeśli pracowałeś już kiedyś w branży hotelarsko-gastronomicznej (czy popularnym „gastro”), możesz rozważyć przytoczenie krótkiej historyjki czy dwóch. Pomogą ci pokazać, jak radzisz sobie z problemami i dbasz o klientów.
Pierwszy akapit listu motywacyjnego – pokaż, że świetnie się sprawdzisz
Zacznij od przedstawienia się rekruterowi. Nie musisz oczywiście rozpisywać się na tematy takie jak profil twojego liceum czy numer buta. Zastanów się, jakich informacji potrzebuje kierownik hotelu poszukujący recepcjonisty, i zaprezentuj swoje mocne strony.
- Recepcjonista musi cechować się świetnymi umiejętnościami interpersonalnymi. Podkreśl swoje zaangażowanie, nakierowanie na klienta, ale także asertywność i empatię. Oczywiście nie potwierdzisz ich żadnym certyfikatem, dlatego możesz je pokazać, opowiadając krótkie historyjki.
- Nie zapomnij o innych cechach osobistych, które mogą zadziałać na twoją korzyść, takich jak zmysł organizacji czy oko do detali.
- Praca na recepcji oznacza jedno: ludzie, ludzie, ludzie. Pochwal się każdą pracą, w której miałeś do czynienia z klientami. Wspomnij także o wolontariacie czy innych zajęciach, które wymagały od ciebie kontaktów z nieznajomymi.
- Nie zapomnij także o umiejętnościach twardych takich jak obsługa kasy fiskalnej czy programów do zarządzania rezerwacjami i obsługi recepcji.
Możesz posłużyć się metodą STAR, by uporządkować tę część listu motywacyjnego. Najpierw opisz Sytuację, następnie stojące przed tobą zadanie (Task). Na koniec opowiedz o podjętej Akcji i pozytywnym Rezultacie, jaki uzyskałeś. Jeśli masz do wyboru wiele sytuacji z recepcji, zastanów się dobrze, które opisać. Wybierz historie najbardziej istotne z punktu widzenia nowej pracy.
Drugi akapit listu motywacyjnego – dlaczego pasujesz do organizacji?
Na tym etapie kierownik hotelu powinien wiedzieć, kim jesteś i co potrafisz. Pozostaje jeszcze jedno bardzo ważne pytanie: jak odnajdziesz się w jego zespole? Praca w pięciogwiazdkowym hotelu należącym do międzynarodowej sieci będzie zupełnie inna niż obsługa rodzin w butikowym rodzinnym hoteliku.
Przeczytaj ogłoszenie o pracę i zastanów się, czego oczekuje pracodawca. Czy podzielasz jego wartości? Napisz o tym! I tak Novotel „łączy elegancję i prostotę”, a do tego chce, by goście mogli cieszyć się chwilami relaksu.
Jakie wartości kojarzą ci się z taką misją? Umiejętność docenienia tego, co ważne? Profesjonalizm bez nadmiernej powagi? Opowiedz, czy są ci bliskie.
Doskonale znam wszystkie aspekty pracy na recepcji hotelowej, od komunikacji z gośćmi i spełniania ich oczekiwań po korzystanie z oprogramowania hotelowego i rozwiązywania najróżniejszych problemów. Mogę także pochwalić się pisaniem na klawiaturze w tempie 95 słów na minutę – zawsze zajmowałam się redakcją i korektą hotelowej korespondencji.
W moim przekonaniu recepcjonista stanowi nieodłączną część zespołu i powinien pomagać innym, gdy tylko może. Jako recepcjonistka pracująca na pół etatu przywykłam do ścisłej współpracy ze zmieniającym się zespołem. W razie potrzeby przejmuję obowiązki innych i w każdej sytuacji daję z siebie 100%. Zastępowałam kierowniczkę ds. obsługi klienta podczas dłuższego urlopu macierzyńskiego. Zawsze jestem dostępna i oferuję pomoc zarówno innym pracownikom, jak i gościom hotelowym.
W obu poprzednich hotelach przyczyniłam się do wzrostu zadowolenia klientów. Mam wiele pozytywnych referencji, które z przyjemnością udostępnię przyszłemu pracodawcy. Potrafię wykonywać kilka zadań jednocześnie i przeciętnie odbieram ponad 200 telefonów dziennie. Jednak gość hotelowy stojący przede mną jest dla mnie absolutnie najważniejszy. Wyjątkowa obsługa klienta zaczyna się bowiem od poświęcenia komuś pełnej uwagi.
Wezwanie do działania i podsumowanie
W ostatnim akapicie listu motywacyjnego stwórz wezwanie do działania. Wyrażasz w nim swoje zainteresowanie pracą na recepcji i zapraszasz rekrutera do umówienia się na rozmowę kwalifikacyjną. Unikaj jednak aroganckiego tonu i nadmiernej pewności siebie: chcesz pokazać, że ucieszysz się z rozmowy i jesteś na nią gotów. Roszczeniowość („ta rozmowa po prostu mi się należy”) może zniechęcić rekrutera – czy osoba, która dyktuje innym, co mają zrobić, na pewno sprawdzi się w pracy z ludźmi?
Następnie zakończ list formułą grzecznościową.
Po ukończeniu studiów będę rozglądać się za stałą pracą w branży, dlatego interesuje mnie możliwość stałego zatrudnienia w dalszej perspektywie, o której wspomina ogłoszenie.
Z ogromną przyjemnością zawitam w Państwa hotelu, by podczas rozmowy kwalifikacyjnej omówić możliwości współpracy.
Z poważaniem
Paula Dańczyk
List motywacyjny recepcjonisty hotelowego bez doświadczenia
Praca na recepcji hotelu to wymarzona pierwsza posada, która z pewnością jest w twoim zasięgu. Wykonywania zadań recepcjonisty można nauczyć się na miejscu. Dlatego możesz zdobyć pracę na recepcji bez dużego doświadczenia. Pokaż jednak w liście motywacyjnym recepcjonisty, że masz wszystkie odpowiednie cechy charakteru, w tym chęć do nauki.
Oto parę wskazówek, jak napisać list motywacyjny recepcjonisty hotelowego bez doświadczenia:
- Skup się na umiejętnościach transferowalnych: jeśli masz doświadczenie w pracy na recepcji albo innej formie obsługi klienta, masz też dowód, że odniesiesz sukces jako recepcjonista w hotelu. Wyjaśnij w liście motywacyjnym, jak umiejętności zdobyte w poprzedniej pracy przydadzą ci się na recepcji.
- Okaż zainteresowanie firmą: jeśli pasjonujesz się hotelarstwem i masz zamiar rozwijać się w tym kierunku, odróżnisz się od kandydatów, którzy liczą jedynie na trochę łatwej gotówki. Opisz, czego chcesz się nauczyć i dlaczego uważasz, że sprawdzisz się w tej branży.
- Opowiedz trochę o swojej osobowości: sprawdź, jakich cech oczekuje się od kandydata na recepcjonistę, i zastanów się nad swoimi mocnymi stronami. Pokaż kierownikowi hotelu, że nawet jeśli jeszcze nie pracowałeś na recepcji, trudno będzie znaleźć lepszego kandydata.
Najważniejsze wnioski
Praca recepcjonisty hotelowego może być doskonałym pierwszym zajęciem albo trampoliną do kariery w branży. Niezależnie od tego, jaką ścieżką pójdziesz, na recepcji zdobędziesz bezcenne umiejętności interpersonalne.
Jeśli twoim priorytetem jest szybkie znalezienie pracy, skorzystaj z bezpłatnego kreatora listów motywacyjnych CVeasy.pl – w kilka minut stworzysz elegancki list motywacyjny. Może nawet zdecydujesz się dopasować go wizualnie do stylu hotelu, w którym chcesz pracować?