Najlepszy format listu motywacyjnego kelnera
Chociaż treść listu motywacyjnego jest znacznie bardziej elastyczna niż CV, nie oznacza to, że dokument ten jest całkowicie pozbawiony struktury. W tej sekcji omówimy najlepszy format listu motywacyjnego obowiązujący w przypadku większości stanowisk i branż.
Oto jego najważniejsze elementy:
- Nagłówek;
- Zwrot grzecznościowy;
- Wstęp do listu motywacyjnego;
- Środkowe akapity (zasadnicza treść listu);
- Podsumowanie i wezwanie do działania.
Więcej wskazówek dotyczących listów motywacyjnych oraz ich wzory można znaleźć w naszym ogólnym poradniku.
Nagłówek listu motywacyjnego
Za pomocą nagłówka listu motywacyjnego można przyciągnąć uwagę menedżera ds. rekrutacji i odpowiednio odnieść i dostosować się do marki restauracji. Cel tej sekcji jest dwojaki:
Po pierwsze dzięki nagłówkowi imię i nazwisko, numer telefonu i inne dane kontaktowe kandydata na stanowisko kelnera są dostępne dla menedżera restauracji.
Drugim celem nagłówka jest stworzenie atrakcyjnego elementu, który wyróżni Twoje podanie o pracę. Ponieważ jest to jedno z niewielu miejsc w liście motywacyjnym, w którym można wykorzystać kolor i inne ozdobniki, warto poświęcić chwilę na zastanowienie się, w jaki sposób ich wybór zaprezentuje Ciebie jako kandydata.
Cel tej sekcji: Sprawienie, aby menedżer ds. zatrudnienia zauważył Twoje imię i nazwisko oraz inne najważniejsze dane kontaktowe, a za pomocą atrakcyjnego formatowania stworzenie odpowiedniego wizerunku siebie jako kandydata na stanowisko kelnera.
Zwrot grzecznościowy w liście motywacyjnym
Zwrot grzecznościowy to drobny acz istotny element listu motywacyjnego. To właśnie tutaj będziesz miał największą szansę na nawiązanie osobistego kontaktu z odbiorcą listu. Odpowiednim zwrotem, który sprawdza się w większości formalnych sytuacji, będzie „Szanowny Panie” albo „Szanowna Pani”. Pamiętaj, aby zaadresować list do odpowiedniej osoby.
Cel tej sekcji: Zwrócenie się do kierownika lub właściciela restauracji w pełnym szacunku tonie, aby nawiązać z nim osobisty kontakt.
Szanowna Pani,
Wstęp do listu motywacyjnego
Wprowadzenie to sekcja listu motywacyjnego, w której można wywrzeć na odbiorcy świetne pierwsze wrażenie poprzez przytoczenie istotnego faktu, odpowiedniej anegdoty lub osobistej historii. Od samego początku należy zaprezentować swoją – błyskotliwą – osobowość, odnosząc się jednocześnie do najważniejszych umiejętności niezbędnych na stanowisku, o które się ubiegasz. Pamiętaj, że menedżerowie restauracji to zapracowani ludzie –Twój wstęp do listu musi być wart tego, aby poświęcić mu czas.
Cel tej sekcji: Przedstawienie się w sposób przyciągający uwagę za pomocą istotnego faktu lub interesującej anegdoty, która zachęci odbiorcę do przeczytania zasadniczej części listu.
dzięki pracy na stanowisku kelnerki we włoskiej restauracji moich rodziców już jako nastolatka nauczyłam się, że wydajność i odpowiednie podejście do gości potrafią łącznie zapewnić ciepłą atmosferę i autentyczne doznania kulinarne.
Zasadnicza część listu motywacyjnego
Choć zasadnicza część listu motywacyjnego zajmuje najwięcej miejsca, napisanie jej nie musi być trudne. Tutaj omówisz wszystkie swoje najistotniejsze osiągnięcia oraz cechy charakteru i umiejętności, które Cię wyróżniają. Aby ułatwić sobie proces jej pisania, możesz podzielić tę sekcję na dwie części.
W pierwszej części użyj metody STAR, aby opisać sytuację, w której znalazłeś się w przeszłości, zadanie, przed którym stanąłeś, działanie, jakie podjąłeś i wynikający z niego – pozytywny – rezultat. Wybierz przykłady, które są najbardziej odpowiednie dla rodzaju restauracji i pracy, którą będziesz wykonywać.
W drugiej sekcji wymień swoje najważniejsze umiejętności i wkład, jaki wniesiesz w pracy na stanowisku, o które się ubiegasz, aby pracodawca mógł wyobrazić sobie, jak sprawdzisz się w tej roli.
Cel tej sekcji: Opis najciekawszych i najistotniejszych zawodowych doświadczeń przy użyciu metody STAR oraz naszkicowanie swojego potencjalnego wkładu w pracę w restauracji, do której aplikujesz.
Szybko zauważyłam, że poświęcając odpowiednio wiele uwagi gościom, potrafię wyczuć, że ktoś wolałby wybrać inną potrawę, nie może podjąć decyzji, jakie zamówić wino lub – po prostu – ma ochotę porozmawiać. Niektórzy goście cenili w naszej restauracji przede wszystkim szybkość obsługi, zwłaszcza w porze lunchu, inni preferowali więcej interakcji podczas posiłku. Dzięki moim włoskim genom mam ciepłe usposobienie, które pasuje do wartości, które Państwo reprezentują swoją restauracją.
Ubiegam się o stanowisko kelnerki w niepełnym wymiarze godzin, aby uzupełnić moje studia hotelarskie, ale najbardziej interesuje mnie udział w renomowanym programie szkoleniowym i nauka u nagradzanych kucharzy. Hotelarstwo to branża, której najlepiej uczyć się w praktyce i mam nadzieję, że za mój atut uznają Państwo moja pasję i chęć doskonalenia.
Dzięki tradycyjnemu włoskiemu wychowaniu jestem ekspertem w łączeniu potraw i wina. Chętnie podzielę się moją wiedzą i doświadczeniem z przyszłymi kolegami. Mocno angażuję się w pracę i wiem, że każda osoba zatrudniona w restauracji jest częścią całości. Od 14 roku życia pracuję pod presją i niezależnie od sytuacji pogoda ducha i mój wrodzony spokój nigdy mnie nie opuszczają.
Podsumowanie i podpis w liście motywacyjnym wolontariusza
Jesteś na finiszu. Pozostaje Ci już tylko uprzejme i pozytywne zakończenie listu motywacyjnego. Najlepsze będzie w tym miejscu wezwanie do działania: zdanie wyrażające Twój entuzjazm związany ze stanowiskiem i zachęcające menedżera ds. rekrutacji do kontaktu, dlatego w tym miejscu możesz również podać swoje dane kontaktowe.
Następnie zakończ list odpowiednim podpisem. Najlepiej sprawdzi się tutaj zwrot „Z poważaniem”.
Cel tej sekcji: Skuteczne wezwanie do działania, które zachęci menedżera restauracji do skontaktowania się z Tobą, oraz uprzejme zakończenie listu.
Z przyjemnością przepracuję w Świecie Potraw jedną lub dwie zmiany, aby mogli mnie Państwo zobaczyć w akcji. Opowiadanie o pracy kelnerki podczas rozmowy kwalifikacyjnej to jak pływanie w pustym basenie. Zamiast tego wolałabym pokazać Państwu w praktyce, jak sprawiam, że Państwa goście wychodzą od Państwa nasyceni i z uśmiechem na twarzy.
Z wyrazami szacunku
Cecylia Grant