Jako nauczyciel spędzasz niezliczone godziny, przygotowując swoich uczniów do osiągnięcia sukcesu w szkole i poza nią. Twoja pasja edukacyjna oznacza, że zainwestowałeś czas i wysiłek w swoją klasę i jakość planów lekcji. W całym kraju i na całym świecie dyrektorzy szukają kandydatów z doświadczeniem w nauczaniu, aby motywować uczniów i radzić sobie z hałaśliwymi klasami. Jak w takim razie nawiązać z nimi kontakt? W procesie zatrudniania Twoje CV nie powie wszystkiego. Dlatego dobrze napisany, przyciągający uwagę list motywacyjny jest niezbędnym narzędziem do zdobycia pracy. Ten poradnik wraz z naszym przykładem profesjonalnego listu motywacyjnego:
Jeśli chodzi o porządkowanie myśli i prezentację, większość listów motywacyjnych kieruje się tymi samymi podstawowymi zasadami, Menedżer ds. rekrutacji lub dyrektor będzie oczekiwał następujących elementów:
Przyjrzyjmy się temu, jak napisać każdą z tych sekcji.
Nagłówek listu motywacyjnego może wydawać się formalnością, bez której można się obejść, ale w rzeczywistości służy on ważnemu celowi zarówno pod względem funkcji, jak i estetyki. Mówiąc wprost, nagłówek wprowadza imię i nazwisko kandydata oraz dane kontaktowe, co pozwala menedżerowi ds. rekrutacji odwołać się do tych informacji w dowolnym momencie. List może również krążyć po dziale HR, dlatego ważne jest, aby każdy, kto się z nim zetknie, wiedział, do kogo należy i jak można się skontaktować z jego nadawcą. Nagłówek listu motywacyjnego zapewnia również pod względem wizualnym powiew świeżości, pozostawiając dużą przestrzeń u góry dokumentu. Jeśli w treści listu chcesz zawrzeć dużo informacji, Twój nagłówek powinien być bardzo zwięzły. Niezależnie od sytuacji w nagłówku należy zamieścić jedynie niezbędne informacje, zwłaszcza jeśli składasz aplikację online.
W przeszłości w nagłówku zamieszczano powszechnie fizyczny adres pocztowy nadawcy. Obecnie wystarczy podać swoje imię i nazwisko, numer telefonu i adres e-mail, a także datę oraz nazwisko osoby zatrudniającej (jeśli jest znane), a także nazwę i adres firmy. Jeśli naprawdę chcesz ograniczyć informacje w nagłówku do minimum, możesz umieścić w nim tylko swoje imię i nazwisko oraz dane kontaktowe. Cel tej sekcji: zidentyfikowanie dokumentu, podanie imienia i nazwiska oraz danych kontaktowych menedżerowi ds. rekrutacji, stworzenie dokumentu, który będzie wizualnie atrakcyjny.
Zwrot grzecznościowy zawiera z reguły nie więcej niż dwa słowa, powinny być one jednak odpowiednie. Powitanie, które jest albo zbyt formalne, albo zbyt swobodne, spowoduje, że menedżer ds. rekrutacji lub dyrektor szkoły sceptycznie podejdą do Twojego listu. Pierwszą rzeczą do rozważenia przy wyborze zwrotu grzecznościowego jest Twój zawód. Szkoły to dość formalne instytucje w porównaniu do, powiedzmy, start-upowej firmy IT lub lokalnej kawiarni. W takiej sytuacji najbezpieczniej będzie zacząć od „Szanowny Panie” lub „Szanowna Pani”. Cel tej sekcji: użycie profesjonalnego zwrotu grzecznościowego, aby nadać listowi odpowiedni ton.
Ludzie uwielbiają słyszeć swoje imię. Dotyczy to wszelkich relacji, zarówno osobistych jak i biznesowych. Dlatego tradycyjna zasada dotycząca listu motywacyjnego mówi, aby znaleźć nazwisko menedżera ds. rekrutacji i skierować list bezpośrednio do niego. To ważna rada, bo dzięki temu pokazujesz, że zależy Ci na tym, by dowiedzieć się o szkole jak najwięcej. A jak to wygląda w zawodzie nauczyciela? Niektóre placówki edukacyjne zatrudniają zespół specjalistów HR, którzy następnie przekazują najlepsze życiorysy dyrektorom do wglądu. W mniejszych szkołach dyrektorzy sami oceniają kandydatów. W odpowiedzi na pytanie, do kogo należy zaadresować list, może pomóc uprzejma rozmowa telefoniczna. Jeśli wyjaśnisz, że jesteś kandydatem i chcesz zaadresować swój list do właściwej osoby, sekretarka prawdopodobnie podsunie Ci odpowiednie nazwisko.
Jeśli okaże się, że Twój list przeczyta zespół menedżerów ds. rekrutacji, możesz zdecydować się na bardziej ogólny zwrot grzecznościowy: „Szanowni Państwo”, a jeśli wiesz, że Twój list trafi na biurko dyrektora lub dyrektorki szkoły – „Szanowny Panie Dyrektorze” lub „Szanowna Pani Dyrektor”.
Twoje wprowadzenie służy za przynętę, która ma przekonać menedżera ds. rekrutacji lub dyrektora szkoły do przeczytania całego listu. Zdania takie jak „Piszę, aby wyrazić zainteresowanie Państwa ogłoszeniem dotyczącym stanowiska nauczyciela fizyki w IV Liceum Ogólnokształcącym” może wydać się sztywne i staroświeckie. Dodanie odrobiny emocji poprzez osobistą anegdotę o sukcesie w nauczaniu nada listowi charakter i na samym wstępie podkreśli Twoje umiejętności. Zadbaj o to, żeby przytaczana historia była zwięzła, aby skupić uwagę adresata na głównej sekcji listu. Cel tej sekcji: stworzenie zwięzłej – w jednym lub dwóch zdaniach – i chwytliwej prezentacji swojej osoby i doświadczenia zawodowego.
Jeśli napisałaś odpowiednie wprowadzenie, to dalsza treść listu powinna z niego logicznie wyniknąć. Zaleta zamieszczenia krótkiej historii wziętej z praktyki na początku listu polega na tym, że przygotowuje ona do dalszego, naturalnego opisu umiejętności i osiągnię. Zaraz po niej powinieneś wspomnieć o stanowisku, o które się ubiegasz, i o tym, dlaczego doskonale się na nie nadajesz, w tym o wcześniejszych osiągnięciach, które jasno świadczą o Twoich umiejętnościach. Metoda STAR / CAR (z ang. Sytuacja, Zadanie, Akcja, pozytywny Rezultat; skrót CAR upraszcza ten model do trzech kroków: Kontekst, Działanie, Rozwiązanie) może pomóc w zorganizowaniu myśli i uchwyceniu w słowach wpływu, jaki miałeś na wyniki uczniów. Sekcja ta skupia się na Twoich umiejętnościach miękkich, zaangażowaniu w pracę i charakterze, możesz w niej również opisać swoje twarde umiejętności, które dadzą Ci przewagę nad innymi kandydatami, demonstrując zastosowane przez Ciebie innowacyjne podejście do zajęć w szkole.
Zastanawianie się nad tym, jak zakończyć list motywacyjny, może być jednym z najbardziej frustrujących etapów w procesie pisania. Udało Ci się zawrzeć w liście wszystko, co potrzebne, i teraz masz po prostu ochotę krzyknąć „A więc zadzwoń do mnie!” Na szczęście istnieje na to profesjonalny sposób. Wezwanie do działania to zaproszenie menedżera ds. rekrutacji do nawiązania kontaktu. Odpowiednim sformułowaniem – uprzejmym a jednocześnie stanowczym – w takim przypadku będzie na przykład: „Chętnie dowiem się więcej o pracownikach i uczniach Państwa szkoły. W przypadku pytań proszę o kontakt pod adresem (Twój e-mail) lub numerem telefonu (Twój telefon)”. List zamykamy formułką „Z poważaniem” lub „Pozdrawiam”. Cel tej sekcji: w uprzejmy sposób zachęcić pracodawcę, aby skontaktował się z Tobą oraz pozostawienie po sobie dobrego, profesjonalnego wrażenia.
Poniżej znajdziesz rady, jak uniknąć często popełnianych błędów:
Wygląd Twojego listu motywacyjnego jest niemal tak samo ważny, jak jego treść. Każdy, kto czyta Twój list, najpierw zapozna się z wyglądem i stylem, czcionką i schematem kolorów, zanim przejdzie do pisemnych informacji. Dlatego ważne jest, aby trzymać się zaufanych standardów życiorysów – czcionek takich jak Sans-Serif, Helvetica czy Georgia w rozmiarze 10–12 pkt. Warto zharmonizować format nagłówka listu i CV. To świetny sposób na zaprezentowanie spójnego, profesjonalnego wizerunku we wszystkich materiałach aplikacyjnych. Jeśli nie jest się grafikiem, może to jednak przysporzyć kłopotów. Na szczęście nasza kolekcja szablonów ułatwia pobranie eleganckiego dokumentu za pomocą kilku kliknięć.
Więcej informacji dotyczących formatowania znajdziesz w naszym wygodnym poradniku.
Zaoszczędź czas i wysiłek, tworząc idealny list motywacyjny z pomocą CVeasy.pl. Nie wahaj się, po prostu wyślij aplikację i zacznij pracę nauczyciela!