Oto, jak najlepiej ułożyć list motywacyjny konsultanta
Nagłówek listu motywacyjnego
Od konsultanta oczekuje się, że będzie umiał wywierać wpływ na pracowników na wysokim szczeblu, więc wszelkie błędy w formalności nagłówka Twojego listu motywacyjnego będą surowo oceniane.
Zadbaj o to, żeby u góry listu łatwo było znaleźć Twoje dane kontaktowe. W świecie mediów społecznościowych może się to wydawać zbyteczne, ale nie każdy jest przywiązany do swojego profilu na LinkedIn, więc ułatw czytelnikowi Twojego listu skontaktowanie się z Tobą w inny sposób.
W niektórych branżach konsultanci mogą pielęgnować silną markę osobistą i prowadzić własną witrynę internetową. Nie ma nic złego w umieszczaniu informacji o nich w danych kontaktowych, ale zrób to tylko wówczas, gdy masz pewność, że mają one znaczenie dla konkretnego klienta.
Zwrot grzecznościowy w liście motywacyjnym
Są pewne rzeczy, o których należy pamiętać w procesie szukania pracy: nie wolno spóźnić się na rozmowę kwalifikacyjną, należy zwracać się do osób z firmy, używając poprawnej formy ich nazwiska, nie powinno się używać emotikonów w e-mailach… Choć lista tego, co należy, a czego nie należy robić, jest długa, większość jej punktów jest oczywista.
Na przykład to, że przed napisaniem listu trzeba się zapoznać z kulturą organizacji, w której ubiegasz się o pracę. Zwrot grzecznościowy „Szanowny Panie / Szanowna Pani” jest najbardziej rozpowszechnioną i odpowiednią opcją. Mniej formalny zwrot będzie odpowiedni jedynie w bardzo wyjątkowych okolicznościach i tylko i wyłącznie wówczas, gdy jesteś w stu procentach pewien, że właśnie taką formę grzecznościową preferują członkowie zespołu, do którego chciałbyś należeć. Najważniejsze jest okazanie adresatowi listu należnego szacunku.
Wprowadzenie do listu motywacyjnego
Konsultanci mogą przynieść swoim klientom wiele różnych korzyści. Ich projekty będą miały wpływ na różne obszary działalności firmy i będzie on odczuwalny długo po tym, gdy sami podejmą już inne wyzwania gdzieindziej.
Dlatego może być im trudniej (niż innym) wymyślić zwięzły akapit rozpoczynający list. Odwołanie się do sedna sprawy na samym początku jest zawsze najtrudniejsze, ale jednocześnie niezbędne, jeśli chce się przyciągnąć potencjalnego klienta.
gdy dzięki Twojej pracy klient zaoszczędzi 2,3 miliona PLN na wydatkach wysokości 30 milionów PLN, będzie to miało olbrzymi impakt. Właśnie to udało mi się osiągnąć w firmie PodajDalej, dzięki optymalizacji ich tras, centralizacji zaopatrzenia i racjonalizacji bazy dostawców. Pracownicy zaczęli pracować w inny sposób, a strategia firmy nabrała nowego wymiaru.
Rozwinięcie listu motywacyjnego
Z reguły w rozwinięciu listu motywacyjnego adresat powinien zapoznać się z doświadczeniem zawodowym kandydata, które pokaże, że kandydat pasuje do kultury panującej w firmie, oraz to, że zdaje sobie sprawę z wymagań związanych z rolą, którą chciałby w niej pełnić.
W przypadku konsultanta sytuacja wygląda nieco inaczej. Ponieważ zjawiasz się w firmie po to, aby wykonać określone zadanie, Twój list motywacyjny powinien skupiać się na konkretnych projektach, które zrealizowałeś w przeszłości, a które są istotne dla tego, co będzie wymagane na nowym stanowisku. Powinieneś oczywiście uwzględniać aspekty swojej osobowości, dzięki którym wpiszesz się w kulturę firmy, ale jest to drugorzędne wobec zademonstrowania, że jest stanie dobrze wykonać powierzone Ci zadanie.
Dzięki zbiorczemu procesowi zakupów każdy dział biznesu przynosi korzyści. Dążąc bezmyślnie do obniżenia kosztów logistyki, ryzykujemy utratę niezawodnych dostawców i rezygnację z wydajnych procesów. Pracując 16 lat w branży doradztwa logistycznego przekonałam się, że wprowadzanie rozwiązań siłowych powoduje jedynie opóźnienia w dostawie i chaos.
Prowadziłam audyty, kierowałam procesami zapytań ofertowych, analizowałam potrzeby, oceniałam dostawców i zmniejszałam koszty na zlecenie najbardziej znanych firm w łańcuchu dostaw. Logistyka to tradycyjna branża pod względem utrzymania status quo dostawców i procesów, ale nowoczesna technologia wpłynęła na potencjał optymalizacji. Znam strukturę Państwa firmy i wiem, że istnieją co najmniej trzy rozwiązania, które mogą korzystnie wpłynąć na Państwa rentowność.
Ufam, że zdobyte przez mnie doświadczenie, które wymieniam poniżej, potrafię przełożyć na działania w Państwa firmie:
- Zoptymalizowanie planowania tras, które pozwoliło na zaoszczędzić 8% czasu tranzytu i 12% całkowitych kosztów transportu;
- Kontrola wydatków dostawcy usług logistycznych o wartości 22 mln PLN – 1,5 mln PLN oszczędności w pięciu obszarach działania firmy;
- W trakcie mojej kariery zawodowej renegocjowałam umowy dotyczące poziomu usług z ponad 180 globalnymi dostawcami.
Zakończenie listu motywacyjnego i podpis
Końcowe zdanie listu motywacyjnego konsultanta powinno być optymistyczne i pozostawić po sobie pozytywne wrażenie. W tym miejscu wzywasz do dalszego działania: zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną, czy dalszych spotkań uwieńczonych współpracą. Mierny konsultant będzie pracował w firmie za wygórowaną zapłatę, a w rezultacie odejdzie z niej po zaprowadzeniu w niej kompletnego chaosu. Dobrzy konsultanci zmieniają firmę na lepsze i na długo.
Umiejętność angażowania każdej sekcji firmy jest kluczem do pełnego wykorzystania potencjału zmian w firmie. Niezależnie od tego, czy dokonujesz oficjalnej prezentacji, czy rozmawiasz z pracownikami w magazynie, każda część firmy ma takie samo znaczenie. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej chętnie szczegółowo wytłumaczę, w jaki sposób moje podejście do zakupów może pomóc Państwu w TransLogic.
Z poważaniem
Tina Gorczyńska