Nie wiesz, jak rozpocząć list motywacyjny? Oto 5 wypróbowanych i skutecznych pomysłów na rozpoczęcie listu motywacyjnego, które można dostosować do dowolnej branży lub poziomu doświadczenia:
Dalej w blogu zajmiemy się obszerniej każdym z powyższych punktów.
Jeśli już na samym początku chcesz zrobić dobre wrażenie, opisanie ważnego osiągnięcia będzie na to najlepszym sposobem. Takie podejście sprawdzi się w wielu dziedzinach zorientowanych na cele, takich jak sprzedaż czy nieruchomości. Aby nie być gołosłownym, zawsze należy podeprzeć swoje osiągnięcie liczbami.
Zawsze należy się też zastanowić, w jaki sposób opisywane na początku listu osiągnięcie odnosi do potencjalnego pracodawcy. Twój rekordowy miesiąc może być godny uwagi, ale jeśli ma niewiele wspólnego z obowiązkami w pracy, o którą się ubiegasz, lepiej wybrać inne osiągnięcie lub rozpocząć list w inny sposób.
Coraz popularniejszym sposobem na rozpoczęcie listu motywacyjnego jest nadanie mu bardziej osobistego tonu – zawsze jednak w profesjonalnych granicach! Dzięki temu, że opiszesz swoją ścieżkę kariery lub wieloletnie zainteresowanie daną dziedziną, między menedżerem ds. zatrudnienia a Tobą może powstać silniejsza nić porozumienia, niż na podstawie suchych faktów i liczb.
Warunkiem tego rodzaju rozpoczęcia listu motywacyjnego jest poznanie kultury firmy. Czy jej strona internetowa i branding sugerują, że zależy jej na ludziach jako aspekcie swojego biznesu? List motywacyjny, który zawiera informacje o ścieżce zawodowej, jaką przebyłeś, sprawdzi się z reguły w dziedzinach kreatywnych lub innowacyjnych, a także w przypadku studentów ubiegających się o staż albo stypendium.
Jeśli chcesz zademonstrować menedżerowi ds. zatrudnienia, że poważnie traktujesz branżę i pozycję, jaką zajmuje w niej jego firma, właściwe będzie rozpoczęcie listu motywacyjnego od odpowiednich liczb lub faktów. Taki początek listu sprawi bardzo profesjonalne wrażenie, dlatego jest doskonałą opcją w branżach formalnych i bazujących na liczbach, takich jak finanse, marketing czy zarządzanie.
Przedstaw zwięźle liczby albo fakty z podaniem źródła, aby nadać wiarygodności cytowanym danym. Następnie wyjaśnij, w jaki sposób te informacje kształtują Twój sposób podejścia do stanowiska lub branży. Taki początek listu motywacyjnego najlepiej sprawdza się w przypadku kandydatów ubiegających się o stanowiska wyższego szczebla i kierownicze, ponieważ pozwala im zaprezentować ich wizję firmy w szerszym kontekście.
Kontakty są niezbędne we współczesnym miejscu pracy, więc jeśli jesteś silnie związany z firmą, najlepiej jest podkreślić to na początku listu motywacyjnego. Co do zasady należy unikać wymieniania nazwisk, a zamiast tego, skupić się na tym, co osiągnąłeś, omówiłeś lub nauczyłeś się dzięki swoim wcześniejszym kontaktom z firmą.
Twoje związki z firmą nie muszą koniecznie dotyczyć konkretnej osoby. Możesz również połączyć elementy wprowadzenia za pomocą anegdoty związanej z branżą lub firmą. Uprzejmy ton i szczerość są kluczowe dla tego rodzaju wprowadzenia, w przeciwnym razie możesz wzbudzić podejrzenie, że próbujesz wśliznąć się do firmy dzięki gładkiej gadce.
Wprowadzenie, w którym opowiadasz o wyznawanych przez siebie wartościach, to doskonały sposób na pokazanie, co Cię motywuje do pracy i wiąże z misją firmy. Ten typ wprowadzenia jest najlepszy w przypadku stanowisk, na których ważną rolę odgrywają emocje, takich jak praca pielęgniarki, opiekuna, nauczyciela i pracownika socjalnego. Jeśli Twoja praca wymaga pewnego poziomu poświęcenia, zaakcentowanie wyznawanych przez siebie wartości jest doskonałym sposobem na wyjaśnienie źródła Twojej pasji i energii w tej dziedzinie.
Zanim zdecydujesz się na tego rodzaju wprowadzenie, zbadaj, jakie cechy i wartości są najważniejsze dla potencjalnego pracodawcy. Taki początek listy motywacyjnego najlepiej sprawdzi się w miejscach pracy, gdzie liczy się człowiek, ale może być mniej odpowiednie w firmach nastawionych głównie na zysk.
Rozpoczęcie listu motywacyjnego opiera się na dwóch kluczowych sekcjach dokumentu: zwrocie grzecznościowym i wprowadzeniu. W tej części omówimy najlepsze opcje. Zacznijmy od zwrotu grzecznościowego do osoby, która będzie czytała list motywacyjny.
Choć nie istnieje jedno uniwersalne rozwiązanie, w większości sytuacji najlepiej sprawdzi się klasyczny zwrot grzecznościowy „Szanowny Panie/ Szanowna Pani”.
Często zadawane pytanie: „Czy w liście motywacyjnym należy zamieścić zwrot grzecznościowy?”
Krótka odpowiedź brzmi: „Tak!”. Czy kiedy spotykasz kogoś znajomego, nie powiesz mu przynajmniej „Cześć”? Oczywiście, że tak. Gdybyś tego nie zrobił, uznałby Cię za gbura. To samo dotyczy Twojego listu motywacyjnego, a może nawet bardziej, ponieważ jest to bardziej formalna sytuacja, w której osoba, do której się zwracasz, nie jest Ci znana.
Odpowiedni zwrot grzecznościowy to taki, który najlepiej pasuje do tonu komunikacji używanego w firmie i branży. Istnieją pewne sytuacje, w których klasyczne podejście może wydawać się nieco zbyt formalne. Na przykład, jeśli pracujesz w kreatywnej dziedzinie, w której z reguły mówi się do kolegów po imieniu, zastosowanie klasycznego zwrotu grzecznościowego może sprawić, że wydasz się staroświecki i zbyt sztywny. Możesz również wybrać bardziej nieformalne powitanie, takie jak „Cześć” lub „Drogi Panie + imię”/ „Droga Panie + imię”, jeśli znasz już adresata lub przesyłasz list motywacyjny w treści e-maila.