Umiejętności komunikacyjne: jak je zademonstrować w swoim CV

Zamieszczenie informacji o umiejętnościach komunikacyjnych w CV pokaże przyszłemu pracodawcy, w jaki sposób osiągasz swoje cele z pomocą otaczających Cię osób. Przykłady pomogą Ci go przekonać.
Paul Drury
Content writer / HR Specialist
Zaktualizowane 30 maja 2024

Umiejętności komunikacyjne i interpersonalne pomagają nam wyjaśniać pojęcia, rozstrzygać spory, negocjować umowy, tłumaczyć szczegóły techniczne, udzielać informacji zwrotnych, uważnie słuchać i przedstawiać pomysły (to tylko kilka z wielu płynących z nich korzyści).

Dwoje ludzi albo cała grupa wymienia się pomysłami, aż do osiągnięcia pożądanego rezultatu. Komunikacja działa najlepiej wtedy, gdy jej uczestnicy potrafią poprowadzić ją w kierunku możliwie najlepszych rezultatów i rozwiązań.

Pracodawcy oczekują, że w życiorysie znajdą informacje o umiejętnościach komunikacyjnych i interpersonalnych kandydata. Jednak ze względu na to, że komunikacja jest niezwykle pojemnym tematem, zasadnicze jest wstępne ustalenie, które umiejętności będą szczególnie niezbędne podczas wykonywania konkretnej pracy. Najpierw musimy rozróżnić cztery główne typy umiejętności.

Cztery główne typy umiejętności komunikacyjnych

Oto lista umiejętności komunikacyjnych odpowiednich do CV podzielona na cztery kategorie:

1. Umiejętności komunikacji werbalnej odnoszą się do słowa mówionego, ale dotyczą nie tylko prostych rozmów. Połączenia wideo, prezentacje na konferencjach i różnego rodzaju zebrania także wymagają umiejętności zwięzłego i pewnego przedstawienia pomysłów.

Komunikacja jest złożonym procesem, w którym sposób mówienia oraz ton wypowiedzi mają wpływ na to, jak Twoje przesłanie zostanie odebrane. Pisząc CV, warto o tym pamiętać.

2. Umiejętności komunikacji niewerbalnej są prawdopodobnie ważniejsze niż to, co mówisz, ponieważ język ciała i mimika w niezwykle silnym stopniu wpływają na Twoje słowa.

Osoby dysponujące świetnymi umiejętnościami komunikacji mają radar, który jest precyzyjnie dostrojony do wyłapywania nawet najbardziej subtelnych wskazówek, dlatego Twoje CV powinno jasno pokazać, że Ty również jesteś mistrzem zarówno w ich wysyłaniu, jak i wychwytywaniu.

3. Umiejętności komunikacji pisemnej w dobie Zooma, komunikatorów i emotikonów stają się rzadką, ale poszukiwaną sztuką. Wciąż liczy się przede wszystkim to, co „stoi czarno na białym”. Jeśli zamierzasz coś napisać, nie powinieneś zostawiać miejsca na błędną interpretację, ponieważ gdy ktoś będzie czytał Twój tekst, Ciebie przy nim prawdopodobnie nie będzie i nie będziesz mógł sprostować ewentualnych nieporozumień. Umiejętności pisemnej komunikacji są szczególnie ważne dla blogerów.

W procesie ubiegania się o pracę udowodnienie, że dysponuje się umiejętnościami komunikacji pisemnej nie jest trudne. Twoje CV jest doskonałym przykładem na to, jak doskonale posługujesz się słowem, by przekonać innych do siebie i wywrzeć na nich odpowiednie wrażenie.

4. Umiejętności komunikacji wizualnej. Jedno zdjęcie zastąpi tysiąc słów. W świecie, w którym zdolność koncentracji uwagi gwałtownie spada, a technologia umożliwia tworzenie fascynujących grafik i oszałamiających prezentacji, zdolność wizualnego przedstawiania swoich pomysłów szybko staje się pożądaną cechą w wielu zawodach związanych z marketingiem treści.

W przypadku niektórych zawodów powszechna jest praktyka dołączania portfolio do CV. Udostępnienie linku do profili w mediach społecznościowych to także sposób na przekazanie przyszłemu pracodawcy informacji o swoim stylu komunikacji wizualnej.

Poniżej znajdziesz opis konkretnych umiejętności komunikacyjnych reprezentujących wszystkie cztery typy wraz z przykładami, które można spotkać w przykład CV.

Artykuł o pokrewnym temacie
Umiejętności miękkie na CV
Umiejętności miękkie należą do najważniejszych kompetencji, dzięki którym wyróżnisz się, gdy szukasz nowej pracy. Uwzględnienie ich w CV pokazuje, że rozumiesz kulturę firmy i szybko się do niej zaadaptujesz.

Umiejętności komunikacyjne do CV

Oto kilka przykładów umiejętności komunikacyjnych do szablonu CV, które pokażą, jak sobie radzisz w pracy. W której z tych dziewięciu umiejętności komunikacyjnych się wyróżniasz?

Zdolność do refleksji

Umiejętność zatrzymania się, zastanowienia się nad tym, co zostało powiedziane i przygotowania odpowiedniej reakcji, ma kluczowe znaczenie dla prowadzenia produktywnej rozmowy. To więcej niż umiejętność słuchania – to umiejętność budowania na bazie komunikacji.

Jasność, przejrzystość wypowiedzi

Nikt nie chce tracić na słuchanie całej minuty, jeśli mógłby otrzymać informację w ciągu pięciu sekund.

Proste wiadomości są najłatwiejsze do zapamiętania dla naszego mózgu. Choć długie elaboraty o własnych pomysłach dla firmy mogą Ci się wydać kuszące, pamiętaj, że czas, który poświęcasz na mówienie o czymś, nie jest równoznaczny z siłą Twojego przekazu. Zastanów się, zanim zaczniesz mówić, i sformułuj zwięzły komunikat.

Umiejętność słuchania

W umiejętności aktywnego słuchania chodzi o chęć zrozumienia, a nie tylko usłyszenia informacji. Dobry słuchacz daje rozmówcy możliwość dokończenia wiadomości, zanim sam na nią zareaguje.

Umiejętność udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej

Udzielanie i otrzymywanie informacji zwrotnych leży u podstaw produktywnej komunikacji. Jeśli nie wiemy, co inni myślą o tym, co mówimy, nie możemy dostosować naszego procesu myślowego do ich sposobu myślenia.

Otwartość umysłu

Gdybyśmy wszyscy myśleli w ten sam sposób, życie byłoby bardzo nudne (i, prawdę mówiąc, rasa ludzka zatrzymałaby się w rozwoju). Zaakceptowanie tego, że pomysły innych mogą różnić się od naszych, jest kluczem do znalezienia kreatywnych rozwiązań w procesie komunikacji.

Artykuł o pokrewnym temacie
100+ umiejętność obsługi komputera i znajomość oprogramowania: Co wymienić na CV i co poprawić
Umiejętności związane z obsługą komputera powinny być zmieszczone na wielu CV, ale – jeśli ostatnio używałeś tych umiejętności dość dawno temu – czy powinieneś odświeżyć swoją wiedzę? Przyglądamy się najpopularniejszym umiejętnościom związanym z obsługą komputera i radzimy, w których przypadkach powinieneś się na nowo podszkolić.

Empatia

Samo powiedzenie komuś, że rozumiesz jego perspektywę, nie wystarczy. Prawdziwa empatia pojawia się, gdy Twoje działania potwierdzają, że bierzesz pod uwagę punkt widzenia i położenie drugiej osoby. Zbyt wiele osób mówi: „rozumiem Cię”, ale nie podejmuje żadnych kroków, żeby to udowodnić.

Kiedy druga osoba się przekona, że próbujesz zrozumieć jej perspektywę, komunikacja stanie się łatwiejsza, ponieważ osoba ta będzie gotowa dzielić się z Tobą swoimi głębszymi odczuciami. Pokaż zatem, że bierzesz pod uwagę jej doświadczenie.

Szczerość

Komunikowanie się w sposób autentyczny i odkrywanie kart wymaga dużej pewności siebie. Zawsze znajdą się osoby, które to wykorzystają w celu realizacji własnych planów, Jeśli jednak komunikacja nie jest szczera i przejrzysta, droga do zrozumienia może stać się wyboista i kręta.

Umiejętności negocjacyjne

Komunikacja w miejscu pracy często zawiera w sobie element komercyjnej wymiany, zatem umiejętności negocjacyjne i wywieranie wpływu są niezbędne, aby Twój zespół otrzymał to, czego potrzebuje.

Równowaga

Zachowanie równowagi to podstawa doskonałej komunikacji. Dzielisz z inną osobą poglądy, uzgadniasz z nią wyniki i istnieje równy podział na mówienie i słuchanie. Kiedy obie strony czują, że komunikacja odbywa się na równorzędnym poziomie, również jej efekt końcowy uznają za sprawiedliwy.

Wykres kołowy pokazujący, dlaczego umiejętności miękkie są bardziej trwałe i mają szerokie zastosowanie.

Jak zapisać umiejętności komunikacyjne w CV

Mamy nadzieję, że jasno pokazaliśmy, iż znaczenie umiejętności komunikacyjnych dla wykonywania zadań w pracy jest zbyt wielkie, by w CV zapisać je jedynie pod nazwą ogólną, nie wyszczególniając ich różnych postaci.

Podaj konkretne przykłady umiejętności (zamieszczone powyżej w tym blogu) w Podsumowaniu celów i umiejętności zawodowych. Nie wahaj się również okrasić nimi historii z sekcji Doświadczenie zawodowe. Dodaj też niektóre z nich do sekcji Umiejętności.

Używaj aktywnych czasowników, aby lepiej przybliżyć kontekst, w jakim przebiegała komunikacja. Nie zapomnij też o poinformowaniu o jej wyniku, najlepiej przy pomocy konkretów i liczb. Rezultaty efektywnej komunikacji zawsze powinny być wymierne.

Stwórz swoje CV w 15 minut!
Skorzystaj z profesjonalnych, przetestowanych w praktyce szablonów CV, które są zgodne z wymaganiami pracodawców.
Stwórz moje CV