Co mają ze sobą wspólnego doskonała prezentacja handlowa i znakomity list motywacyjny przedstawiciela handlowego? Krótka odpowiedź brzmi: odpowiednio dobrany format, który zawiera wszystkie niezbędne elementy oraz taki styl prezentacji, który zmaksymalizuje efekt każdej sekcji.
Konsekwentnie stosuj format listu motywacyjnego zawierający, zawsze w tej samej kolejności, następujące elementy:
Nie istnieje magiczna recepta na napisanie listu motywacyjnego, podobnie jak nie ma czarodziejskiego przepisu na przygotowanie najlepszej prezentacji handlowej. Istnieje jednak sprawdzony sposób pisania listu motywacyjnego, który powinien być prosty i krótki i obejmować od 300 do 400 słów, nigdy nie przekraczać jednej strony i zawierać przestrzeń między wersami, która ułatwia czytanie.
Tak jak w prezentacji handlowej wykorzystuje się atrakcyjne wizualnie elementy projektu w celu wyróżnienia się i stworzenia spójnego i wpadającego w oko wyglądu produktu, tak nagłówek listu motywacyjnego daje kolejną możliwość, by się wyróżnić jako kandydat i zostać zauważonym w procesie aplikacji. Przykuwający uwagę element może sprawić, że Twój list motywacyjny zwróci na siebie (i Ciebie!) uwagę.
Cel nagłówka listu motywacyjnego: Wyróżnij się z tłumu kandydatów do pracy, przyciągając uwagę rekrutera elementami wizualnymi. Pokaż, że jesteś doświadczonym przedstawicielem handlowym, który dba o szczegóły i chętnie zaprezentuje cały zintegrowany pakiet usług czy produktów.
Nie ma nic prostszego niż wybranie prawidłowego zwrotu grzecznościowego w liście motywacyjnym, z wyjątkiem przypadku, w którym uznasz tę prostą czynność za nazbyt oczywistą. Domyślamy się oczywiście, że Tobie, jako przedstawicielowi handlowemu, to się nie przytrafi, zwłaszcza jeśli zaczniesz od słów „Szanowny Panie” / „Szanowna Pani”.
Jak widać na przykładzie listu motywacyjnego przedstawionego na początku artykułu, zwrot „Szanowny Panie”, lub „Szanowna Pani”, są najbardziej niezawodnym i powszechnie akceptowanym zwrotem w listach biznesowych. Jest on uprzejmy i pełen szacunku, ale nie brzmi zbyt sztywno, jest odpowiednie i należy się go zawsze trzymać.
List motywacyjny osoby ubiegającej się o pracę powinien być zaadresowany zawsze do konkretnej osoby, o ile można ustalić jej imię i nazwisko.
Szanowna Pani
Kolejna część to wstęp do listu motywacyjnego, który natychmiast wzbudzi zainteresowanie. Jeśli chodzi o sprzedaż, którą się profesjonalnie zajmujesz, nauczyłeś się już z pewnością, jak za każdym razem zrobić dobre pierwsze wrażenie na kliencie. Zastanów się, w jaki sposób Twój wstęp do listu motywacyjnego może dać Ci szansę pokazania siebie i opowiedzenia o sobie potencjalnemu pracodawcy.
Przyjrzyj się, w jaki sposób ten przykładowy list motywacyjny natychmiast pokazuje, że rozumiesz potrzeby i priorytety pracodawcy:
w przypadku produktów sezonowych, takich jak meble ogrodowe, niezbędny jest przedstawiciel handlowy, który przez pół roku będzie pracował w trybie marketingowym, a przez drugie pół – w trybie sprzedaży. Będąc wcześniej przedstawicielem handlowym dwóch producentów mebli ogrodowych, doskonale rozumiem, jakich nakładów pracy to wymaga.
Podobnie jak skuteczna prezentacja handlowa nabiera tempa w środkowej części, tak i treść listu motywacyjnego zawiera najważniejsze informacje o Twoim sukcesie zawodowym. Pokaż, że i w nowym miejscu pracy doskonale dasz sobie radę! Ważne jest, by skupić się na tym, na czym powinieneś: nie na sobie, ale na odbiorcy. Zazwyczaj jest nim klient, ale w tym przypadku chodzi o potencjalnego pracodawcę, którego chcesz do siebie przekonać. Czego szuka ów pracodawca i jaką masz przewagę nad innymi przedstawicielami handlowymi, których CV mogą wydawać się równie dobre?
Cel treści listu motywacyjnego: Pokaż, jakie korzyści pracodawca odniesie z Twoich działań jako doświadczonego przedstawiciela handlowego z wybitnymi osiągnięciami.
Moja kariera rozpoczęła się od uzyskania dyplomu z zarządzania sprzedażą na Uniwersytecie im. Marii Skłodowskiej-Curie i odbycia stażu w firmie handlującej jacuzzi. Było to doskonałe wprowadzenie do sprzedaży luksusowego produktu sezonowego. Biorąc udział w wielu konferencjach i targach, doskonaliłam swój styl pracy. W ciągu pierwszych dwóch na stanowisku przedstawiciela handlowego udało mi się zwiększyć sprzedaż w moim regionie o 80%, pozyskać 55 nowych klientów, a w kolejnym roku zdobyłam krajową nagrodę w dziedzinie sprzedaży.
Odeszłam z pracy u Państwa konkurenta z powodu zmiany właściciela firmy – nowa dyrekcja wprowadziła do firmy własny zespół sprzedaży. Rozczarowało mnie to, ponieważ czerpałam ogromną przyjemność z uszczuplania udziału innych firm w rynku mebli ogrodowych (zysk netto dla mojego poprzedniego pracodawcy wynosił 6%). Po rozstaniu z poprzednią firmą nie zamierzam jednak opuszczać branży mebli ogrodowych i jestem przekonana, że moje trzyletnie doświadczenie w tej dziedzinie będzie dla Państwa przydatne.
Moje niżej wymienione osiągnięcia w tej dziedzinie mogę z łatwością przenieść na grunt Państwa firmy:
Być może największe podobieństwo między prezentacją handlową a listem motywacyjnym przedstawiciela handlowego tkwi w ich zakończeniu. W każdym przypadku celem jest kontynuacja, a nie zakończenie relacji. W obu przypadkach ton powinien być perswazyjny, pewny siebie i optymistyczny; ma stanowić zaproszenie do dalszej interakcji i do kontynuacji znajomości.
Nie oznacza to jednak, że dalsze losy Twojego podania o pracę powinny pozostać w zawieszeniu z powodu zbyt otwartego zakończenia listu motywacyjnego. Jeśli menedżer ds. zatrudnienia doszedł do tego miejsca w Twoim liście motywacyjnym, oznacza to, że już prawie udało Ci się osiągnąć zamierzony cel: zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Co zatem chcesz, aby rekruter czuł, jak myślał i reagował, gdy będzie kończył czytać swój list motywacyjny?
Przyjrzyjmy się razem, jak zakończyliśmy nasz przykład listu motywacyjnego:
Zdaję sobie sprawę, że już wcześniej się spotkaliśmy, ale wówczas byłam dla Państwa rywalką, a obecnie potencjalnym pracownikiem. Mam więc nadzieję, że zapewnią mi Państwo możliwość bezpośredniej rozmowy, podczas której będziemy mogli szczegółowo omówić, co mogłabym wnieść do Państwa zespołu sprzedaży.
Z poważaniem
Tina Belka