Doskonałe CV specjalisty ds. sprzedaży można porównać do najlepszej autoprezentacji: Dzięki niemu stajesz przed potencjalnym pracodawcą albo menedżerem ds. zatrudnienia, by dokonać sprzedaży własnej osoby jako profesjonalisty. Uporządkuj swoją prezentację, a będziesz na dobrej drodze do kolejnej – na nowym miejscu pracy.
Zdajesz sobie sprawę, że otrzymanie oferty pracy, podobnie jak domknięcie transakcji sprzedażowej, wymaga czasu, ale wiesz również, że pierwszy kontakt (czyli Twoje CV!) może zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia.
W niniejszym poradniku dotyczącym CV z załączonym przykładem omówimy następujące tematy:
Specjaliści ds. sprzedaży zajmują się oczywiście handlem, ale w ich pracy chodzi o coś więcej niż tylko zaoferowanie produktu lub usługi. Specjaliści ds. sprzedaży muszą wiedzieć wszystko o tym, co sprzedają. Powinni też rozumieć potrzeby swoich klientów, znać doskonale rynek oraz być świadomym tego, co odróżnia ich towar lub usługę od tych oferowanych przez konkurencję.
Niektórzy handlowcy mogą generować własne leady sprzedażowe, podczas gdy inni otrzymują je z działu marketingu; czasem klienci sami przychodzą do ich firmy, żeby dokonać zakupu. Sprzedawcy mogą mieć jednego klienta, za którego są odpowiedzialni, a to oznacza, że muszą utrzymywać z nim doskonałe relacje i umieć przewidzieć i adekwatnie odpowiedzieć na jego potrzeby oraz ewentualne problemy. Inni sprzedawcy mają stałych klientów lub – przeciwnie – muszą wciąż poszukiwać nowe cele sprzedażowe.
Pierwszym krokiem do napisania CV sprzedażowego jest zorientowanie się, jakie sekcje należy w nim zawrzeć. Twoje CV powinno zawierać następujące elementy:
W tych ramach musisz się skupić na potrzebach sprzedażowych swojego potencjalnego pracodawcy w tonie, który pasuje do stylu firmy. Tak jak robisz research o swoich klientach przed autoprezentacją, tak samo powinieneś zbadać firmę i skierować swoje CV bezpośrednio do kierownika ds. zatrudnienia lub przyszłego szefa. Celem jest odpowiedzenie na ich dwa pytania: „Czy kandydat pasuje do kultury naszej firmy?” i „W jaki sposób kandydat może podnieść moje wyniki sprzedaży?”.
Wspaniałe CV sprzeda Cię tak dobrze, jak Ty sprzedajesz produkty i usługi. Podejmij następujące kroki, aby zwiększyć szanse na to, że zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną:
Tutaj polecamy trzymać się najpopularniejszego formatu CV, w którym historię kariery zapisuje się w odwrotnym porządku chronologicznym. Dlaczego? Ponieważ preferują go rekruterzy i menedżerowie ds. zatrudnienia. Wiedzą dokładnie, gdzie szukać istotnych informacji, i jednym rzutem oka ocenią, w jakim punkcie swojej kariery się znajdujesz.
Format ten jest jednocześnie preferowany przez ATS, więc kiedy napiszesz aplikację online, informacje z Twojego CV zostaną w procesie skanowania umieszczone w odpowiednich polach.
Jeśli dopiero wchodzisz na rynek pracy, skorzystaj z formatów CV, które proponujemy jako alternatywy dla CV chronologicznego, np. z formatu hybrydowego. Starsze osoby, które zmieniają pracę, także mogą skorzystać z tego formatu.
Na CV specjalisty ds. sprzedaży sekcja podsumowania jest jedynym miejscem, gdzie możesz popisać się umiejętnością płynnej rozmowy handlowej. Reszta CV składa się z zapisanych w punktach elementów, tutaj masz miejsce na napisanie trzech–czterech zdań. Opisz swój styl sprzedaży, a jednocześnie zainteresuj odbiorcę konkretnymi wynikami sprzedaży.
Nie trzeba powtarzać tego, co szczegółowo wymienisz w sekcji Historia zatrudnienia, ale należy położyć nacisk na dwa największe osiągnięciach sprzedażowych. Powinieneś pochwalić wynikami w pracy, z których jesteś dumny, ale tak, aby nie wyjść na zbyt arogancką osobę.
Specjalista ds. sprzedaży z udokumentowanym pięcioletnim doświadczeniem w rozszerzaniu działalności poprzez skuteczne tworzenie sieci kontaktów i partnerstw. Posiadający umiejętność pielęgnowania kluczowych relacji i konsekwentnego generowania nowych leadów sprzedażowych. Z silną wewnętrzną motywacją do zwiększenia dobrobytu firmy i doskonalenia jej reputacji.
Sekcja Historia zatrudnienia w CV handlowca to miejsce, w którym obowiązuje odwrotny porządek chronologiczny. Wyszczególniasz w niej swoje doświadczenie zawodowe, zaczynając od ostatniego stanowiska. Jesteś sprzedawcą, więc zdajesz sobie doskonale sprawę, że liczą się liczby. Podaj je tutaj, aby zilustrować Twoje osiągnięcia dotyczące sprzedaży.
Przedstaw się jako osoba dynamiczna, używając energicznych słów, które zobrazują Twoją aktywność.
Poniżej znajdziesz przykład sekcji Historia zatrudnienia na CV, którą możesz zaadaptować odpowiednio do potrzeb.
Specjalista ds. rozwoju sprzedaży w firmie Precyzja, Kraków
Wrzesień 2015 — Wrzesień 2019
Specjalista ds. rozwoju sprzedaży w Smart Solutions, Kraków
Asystent kierownika działu sprzedaży w Pepsi Inc. , Kraków
Sierpień 2011 — Sierpień 2011
Co sprawia, że jesteś świetnym sprzedawcą? Czy potrafisz to wyjaśnić na podstawie swoich czterech–siedmiu najważniejszych umiejętności? Taki jest właśnie cel sekcji Umiejętności w CV handlowca. Sprzedaż wymaga doskonałych kompetencji interpersonalnych, ale oprócz nich musisz też posiadać dogłębną wiedzę o swojej branży i być wytrawnym użytkownikiem aplikacji sprzedażowych.
Stwórz listę umiejętności, które odpowiedzą bezpośrednio na potrzeby potencjalnego pracodawcy (i ATS!), czytając uważnie, po raz kolejny, ogłoszenie o pracę i na podstawie researchu. Wybierz umiejętności, które są ściśle związane z wymaganiami nowego stanowiska.
Spróbuj znaleźć równowagę między umiejętnościami świadczącymi o Twojej inteligencji emocjonalnej a ekspertyzą branżową.
Poniżej znajdziesz przykład sekcji Umiejętności na CV.
Dotarłeś do najłatwiejszej sekcji CV sprzedażowego. Wymień tutaj szkołę średnią i wszelkie tytuły, które posiadasz. Jeśli zdobyłeś tytuł magistra lub wyższy, nie musisz pisać o tym, że ukończyłeś szkołę średnią.
Jeśli posiadasz certyfikaty lub ukończyłeś szkolenia sprzedażowe, które wzbogacają Twoje CV, powinieneś tutaj zamieścić informacje o nich.
Poniżej znajdziesz przykład sekcji Wykształcenie, na którym możesz się wzorować.
licencjat, Komunikacja wizerunkowa, Uniwersytet Wrocławski
Wrzesień 2010 — Czerwiec 2014
Wiesz, jak istotne jest pierwsze wrażenie, zastosuj tę wiedzę i tutaj. Skorzystaj z pomocnych wskazówek dotyczących prezentacji, aby udoskonalić wygląd swojego CV sprzedażowego.
Miej na względzie łatwość czytania. Chcesz przyciągnąć uwagę odbiorcy, bo Twoim prawdziwym celem jest, aby Twoje CV zostało przeczytane. Zastosuj dwuipółcentymetrowe marginesy i użyj wyraźnej, czytelnej czcionki. Zostaw dużo białej przestrzeni
Rozróżnij między tym, co subtelnie przyciąga wzrok, a tym, co nachalnie rzuca się w oczy. Ogranicz do minimum użycie kolorów i unikaj grafiki. Tych możesz używać w swoich prezentacjach handlowych.
W końcu zadbaj o to, żeby Twoje CV było bezbłędne. Skorzystaj z narzędzia online, takiego jak na CVeasy.pl, które ma wbudowaną funkcję sprawdzania pisowni. Wybierz jeden z naszych szablonów CV, aby szybko rozpocząć proces poszukiwania pracy.