Istnieje olbrzymia ilość umiejętności analitycznych, a wszystkie one odgrywają szczególnie ważną rolę, kiedy coś się zmienia. Wówczas zbierasz dane, analizujesz problemy i ostatecznie wybierasz właściwą drogę. Oto kilka przykładów umiejętności, które określa się mianem analitycznych:
Nie wystarczy być dobrym w wyszukiwaniu danych. Trzeba umieścić te dane w odpowiednim kontekście i wyjaśnić ich znaczenie osobom, które same nie potrafią ich zinterpretować. To jest właśnie istota bycia świetnym analitykiem.
Co decyduje o dobrych umiejętnościach analitycznych?
Co sprawia, że ktoś jest osobą o predyspozycjach analitycznych? Są pewne typy ludzi, którzy są urodzonymi analitykami, ale każdy może nabyć umiejętności analityczne i je rozwinąć. Osoby analityczne charakteryzują się spokojnym usposobieniem, cierpliwością i determinacją, aby dotrzeć do sedna sprawy, zanim przejdą do poszukiwania rozwiązania. Informacja zwrotna jest krytycznym aspektem analizy, więc liczą się dobre umiejętności komunikacyjne obok solidnego, ogólnego zrozumienia swojej dziedziny albo sektora przemysłu, w którym się pracuje.
Umiejętności analityczne są bezużyteczne, jeśli się ich nie wykorzystuje. Mają kluczowe znaczenie w każdym procesie zmian, a na każdym etapie przydatne są inne ich rodzaje. Umiejętności analityczne mogą przynieść prawdziwe korzyści biznesowe tylko wtedy, gdy opanuje się każdy ich rodzaj (lub, w przypadku braku takiej możliwości, gdy otoczeni jesteśmy ludźmi, którzy nimi dysponują).
Z tym powtarzającym się nieustannie procesem analizy, działania i oceny mamy do czynienia w każdej branży i niemal na każdym stanowisku. Jeśli chcesz osiągnąć coś wyjątkowego, staranna analiza będzie warunkiem doskonałego wyniku podjętych przez Ciebie działań.
Istnieje pięć szerokich grup umiejętności analitycznych:
W dalszej części poradnika rozpiszemy je na kilka bardziej szczegółowych umiejętności, dzięki czemu zobaczysz, jak są one ze sobą powiązane.
Jak sprawdza się umiejętności analityczne w procesie poszukiwania pracy?
Pracodawcy nie będą wierzyć Ci na słowo. Assessment centres, testy sytuacyjne i skomplikowane pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej mają na celu zbadanie Twoich zdolności analitycznych. Zadbaj o to, by zademonstrować umiejętności analityczne z pięciu powyższych grup, a gwarantujemy, że zakończysz rozmowę z pozytywnym wynikiem
Każda grupa składa się z pewnej liczby umiejętności analitycznych. W CV nie ma miejsca na wszystkie, ale jeśli uda ci się zawrzeć umiejętności z każdego etapu procesu analitycznego, zaprezentujesz przyszłemu pracodawcy jasny obraz swojej sprawności analitycznej. Analitycy danych, naukowcy pracujący z danymi, lekarze i terapeuci behawioralni posiadają z reguły wszystkie niezbędne umiejętności analityczne.
Oto kilka bardziej szczegółowych umiejętności z przykładami tego, co możesz zawrzeć w CV:
Zanim ktokolwiek podejmie działania na rzecz swojego biznesu, musi zrozumieć naturę wyzwania, przed którym stoi. Te wstępne umiejętności analityczne to zdolności takie, jakie posiadał Sherlock Holmes, polegające na łączeniu kawałków niekompletnej sytuacji w celu uzyskania lepszego obrazu całości.
Być może przeprowadzasz audyt nierentownego działu, zbierasz dane z ankiety przeprowadzonej wśród klientów albo wybierasz odpowiednie metryki, aby zmierzyć aspekty działalności. Kiedy wystarczająco zorientujesz się w sytuacji, możesz przejść do przyjrzenia się swoim opcjom.
„Przeprowadziłem audyt u dostawców w celu zrozumienia spadku wydajności, co doprowadziło do stworzenia nowego zestawu metryk operacyjnych i poprawy dostępności o 10%”.
To właśnie tutaj analityk musi być w stanie odróżnić szczegóły od ogółu. Kiedy już zrozumie, na czym polega problem, otworzy się przed nim wiele możliwych dróg. Ale którą z nich należy wybrać? Zbadanie opcji jest zasadniczym krokiem w każdej analizie.
Osąd i doświadczenie odgrywają znaczącą rolę w miarę, jak wielkie zbiory danych wychodzą na światło dzienne. Analiza porównawcza z konkurencją i burza mózgów z kolegami z firmy pomogą zawęzić wybór potencjalnych rozwiązań.
„Po otrzymaniu wyników badań rynku, przeprowadziliśmy burzę mózgów na temat możliwości naszego nowego produktu i przeprowadziliśmy testy konsumenckie potencjalnych opcji. Ostateczny produkt został wybrany po zasięgnięciu opinii ponad 75 pracowników i dostawców”.
W procesie analizy przychodzi wreszcie moment, który wymaga od analityka pozostawienia swoich teoretycznych modeli za sobą i wkroczenia do świata realnego. Analityków zatrudnia się po to, by znajdowali najlepsze rozwiązania i tworzyli wykonalny plan ich realizacji. Do tego niezbędne są:
Po przedstawieniu swojej analizy, analitycy muszą we współpracy z innymi podjąć konkretne decyzje. Rozwiązywanie potencjalnych zagrożeń i tworzenie ich modeli pomoże znaleźć optymalne rozwiązanie. W procesie tym analitycy wyznaczają priorytety.
„Po zebraniu odpowiedniej ilości danych pracowaliśmy nad rozwiązaniem każdego etapu procesu i zrozumieniem, gdzie wymagana jest współpraca. Zastosowaliśmy modelowanie predykcyjne, aby zmierzyć wpływ naszych decyzji, co doprowadziło do zwiększenia sprzedaży o 24%”.
4. Dogłębna analiza
Zanim rozpoczniemy przeprowadzanie niezbędnych zmian, nie zaszkodzi cofnąć się w celu przeprowadzenia kilku ostatecznych kontroli. Tutaj właśnie przydaje się znajomość finansów i zmysł biznesowy. Dogłębna analiza przewidująca potencjalne konsekwencje decyzji, to ważny ostatni etap tego procesu. Składają się na nią:
Analiza SWOT jest klasyczną metodą badania mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń projektu. Jest to coś, co zwykle przeprowadza się na wcześniejszym etapie, ale wraz z innymi metodami analitycznymi może być również stosowane jako końcowy test.
„Przeprowadziliśmy analizę SWOT zakresu projektu i zdecydowaliśmy się zmianę sposobu wprowadzenia produktu na rynek, ubiegając naszą konkurencję. Wcześniejsza sprzedaż zapewniła 35% wzrost udziału w rynku”.
Możesz mieć świetny pomysł, oparty na najnowocześniejszych analizach, ale jeśli nie uda Ci się przekonać do niego osób, którzy nie rozumieją spraw tak dobrze jak Ty, możesz nie uzyskać wsparcia finansowego albo operacyjnego, które jest niezbędne do jego realizacji. Informuj innych. Teraz.
Na tym etapie niektóre analitycznie uzdolnione osoby mogą się zmagać z pewnymi trudnościami i z tego powodu zlecić komunikację o projekcie innym kolegom z zespołu. Świetni analitycy potrafią się doskonale komunikować z innymi. Kiedy jesteś pewny swoich ustaleń, przedstawienie i zrelacjonowanie ich nie powinno stanowić problemu.
„Zaprezentowaliśmy nasze wyniki przed gremium składającym się z 30 liderów wyższego szczebla, poinformowaliśmy ich o skutkach transakcji i uzyskaliśmy zgodę na wymaganą inwestycję w wysokości 3,5 mln USD”.
Możliwe pytania dotyczące umiejętności analitycznych podczas rozmowy kwalifikacyjnej, na które warto przygotować:
Podobała Ci się nasza treść? Sprawdź naszą stronę z przykładami CV, aby znaleźć idealne CV dla swojego zawodu.