25 Niezbędne umiejętności analityczne w CV

Osoby myślące analitycznie dążą do lepszego zrozumienia otaczającego nas świata. Pracodawcy szukają takich umiejętności, kiedy chcą zatrudnić kolejnego pracownika. Oto jak ich przekonać, że się je posiada.
Paul Drury
Content writer / HR Specialist
Zaktualizowane 30 maja 2024

Czym są umiejętności analityczne?

Istnieje olbrzymia ilość umiejętności analitycznych, a wszystkie one odgrywają szczególnie ważną rolę, kiedy coś się zmienia. Wówczas zbierasz dane, analizujesz problemy i ostatecznie wybierasz właściwą drogę. Oto kilka przykładów umiejętności, które określa się mianem analitycznych:

  • Uważne słuchanie kolegi, który opowiada Ci o problemie;
  • Przeprowadzanie burzy mózgów i porównanie własnych pomysłów z rozwiązaniami konkurencji;
  • Tworzeni modeli oraz przewidywanie potencjalnych wyników i skutków finansowych;
  • Przeprowadzenie analiz jakościowych, ilościowych i kosztowych;
  • Przedstawianie i raportowanie wyników analiz szerokiemu gronu odbiorców.

Nie wystarczy być dobrym w wyszukiwaniu danych. Trzeba umieścić te dane w odpowiednim kontekście i wyjaśnić ich znaczenie osobom, które same nie potrafią ich zinterpretować. To jest właśnie istota bycia świetnym analitykiem.

Rada eksperta

Co decyduje o dobrych umiejętnościach analitycznych?

Co sprawia, że ktoś jest osobą o predyspozycjach analitycznych? Są pewne typy ludzi, którzy są urodzonymi analitykami, ale każdy może nabyć umiejętności analityczne i je rozwinąć. Osoby analityczne charakteryzują się spokojnym usposobieniem, cierpliwością i determinacją, aby dotrzeć do sedna sprawy, zanim przejdą do poszukiwania rozwiązania. Informacja zwrotna jest krytycznym aspektem analizy, więc liczą się dobre umiejętności komunikacyjne obok solidnego, ogólnego zrozumienia swojej dziedziny albo sektora przemysłu, w którym się pracuje.

Nie używaj zbyt wielu czasowników czynnych.

5 Rodzaje umiejętności analitycznych

Umiejętności analityczne są bezużyteczne, jeśli się ich nie wykorzystuje. Mają kluczowe znaczenie w każdym procesie zmian, a na każdym etapie przydatne są inne ich rodzaje. Umiejętności analityczne mogą przynieść prawdziwe korzyści biznesowe tylko wtedy, gdy opanuje się każdy ich rodzaj (lub, w przypadku braku takiej możliwości, gdy otoczeni jesteśmy ludźmi, którzy nimi dysponują).

Z tym powtarzającym się nieustannie procesem analizy, działania i oceny mamy do czynienia w każdej branży i niemal na każdym stanowisku. Jeśli chcesz osiągnąć coś wyjątkowego, staranna analiza będzie warunkiem doskonałego wyniku podjętych przez Ciebie działań.

Istnieje pięć szerokich grup umiejętności analitycznych:

  1. Zrozumienie problemu;
  2. Badanie możliwości;
  3. Znalezienie rozwiązań;
  4. Dogłębna analiza;
  5. Informacja o rezultatach.

W dalszej części poradnika rozpiszemy je na kilka bardziej szczegółowych umiejętności, dzięki czemu zobaczysz, jak są one ze sobą powiązane.

Rada eksperta

Jak sprawdza się umiejętności analityczne w procesie poszukiwania pracy?

Pracodawcy nie będą wierzyć Ci na słowo. Assessment centres, testy sytuacyjne i skomplikowane pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej mają na celu zbadanie Twoich zdolności analitycznych. Zadbaj o to, by zademonstrować umiejętności analityczne z pięciu powyższych grup, a gwarantujemy, że zakończysz rozmowę z pozytywnym wynikiem

5 Umiejętności analityczne z przykładami do zamieszczenia na CV

Każda grupa składa się z pewnej liczby umiejętności analitycznych. W CV nie ma miejsca na wszystkie, ale jeśli uda ci się zawrzeć umiejętności z każdego etapu procesu analitycznego, zaprezentujesz przyszłemu pracodawcy jasny obraz swojej sprawności analitycznej. Analitycy danych, naukowcy pracujący z danymi, lekarze i terapeuci behawioralni posiadają z reguły wszystkie niezbędne umiejętności analityczne.

Oto kilka bardziej szczegółowych umiejętności z przykładami tego, co możesz zawrzeć w CV:

1. Zrozumienie problemu

Zanim ktokolwiek podejmie działania na rzecz swojego biznesu, musi zrozumieć naturę wyzwania, przed którym stoi. Te wstępne umiejętności analityczne to zdolności takie, jakie posiadał Sherlock Holmes, polegające na łączeniu kawałków niekompletnej sytuacji w celu uzyskania lepszego obrazu całości.

  • Aktywne słuchanie;
  • Audyt;
  • Ewaluacja;
  • Zbieranie danych;
  • Tworzenie metryk.

Być może przeprowadzasz audyt nierentownego działu, zbierasz dane z ankiety przeprowadzonej wśród klientów albo wybierasz odpowiednie metryki, aby zmierzyć aspekty działalności. Kiedy wystarczająco zorientujesz się w sytuacji, możesz przejść do przyjrzenia się swoim opcjom.

Przykład

„Przeprowadziłem audyt u dostawców w celu zrozumienia spadku wydajności, co doprowadziło do stworzenia nowego zestawu metryk operacyjnych i poprawy dostępności o 10%”.

2. Badanie możliwości

To właśnie tutaj analityk musi być w stanie odróżnić szczegóły od ogółu. Kiedy już zrozumie, na czym polega problem, otworzy się przed nim wiele możliwych dróg. Ale którą z nich należy wybrać? Zbadanie opcji jest zasadniczym krokiem w każdej analizie.

  • Burza mózgów;
  • Analiza porównawcza;
  • Diagnoza;
  • Ocena;
  • Duże zbiory danych.

Osąd i doświadczenie odgrywają znaczącą rolę w miarę, jak wielkie zbiory danych wychodzą na światło dzienne. Analiza porównawcza z konkurencją i burza mózgów z kolegami z firmy pomogą zawęzić wybór potencjalnych rozwiązań.

Przykład

„Po otrzymaniu wyników badań rynku, przeprowadziliśmy burzę mózgów na temat możliwości naszego nowego produktu i przeprowadziliśmy testy konsumenckie potencjalnych opcji. Ostateczny produkt został wybrany po zasięgnięciu opinii ponad 75 pracowników i dostawców”.

3. Znalezienie rozwiązań

W procesie analizy przychodzi wreszcie moment, który wymaga od analityka pozostawienia swoich teoretycznych modeli za sobą i wkroczenia do świata realnego. Analityków zatrudnia się po to, by znajdowali najlepsze rozwiązania i tworzyli wykonalny plan ich realizacji. Do tego niezbędne są:

  • Wspólpraca;
  • Modelowanie predykcyjne;
  • Ustalanie priorytetów;
  • Podejmowanie decyzji;
  • Rozwiązywanie problemów.

Po przedstawieniu swojej analizy, analitycy muszą we współpracy z innymi podjąć konkretne decyzje. Rozwiązywanie potencjalnych zagrożeń i tworzenie ich modeli pomoże znaleźć optymalne rozwiązanie. W procesie tym analitycy wyznaczają priorytety.

Przykład

„Po zebraniu odpowiedniej ilości danych pracowaliśmy nad rozwiązaniem każdego etapu procesu i zrozumieniem, gdzie wymagana jest współpraca. Zastosowaliśmy modelowanie predykcyjne, aby zmierzyć wpływ naszych decyzji, co doprowadziło do zwiększenia sprzedaży o 24%”.

4. Dogłębna analiza

Zanim rozpoczniemy przeprowadzanie niezbędnych zmian, nie zaszkodzi cofnąć się w celu przeprowadzenia kilku ostatecznych kontroli. Tutaj właśnie przydaje się znajomość finansów i zmysł biznesowy. Dogłębna analiza przewidująca potencjalne konsekwencje decyzji, to ważny ostatni etap tego procesu. Składają się na nią:

  • Analiza kosztów;
  • Analiza SWOT;
  • Analiza predykcyjna;
  • Analiza ilościowa;
  • Analiza jakościowa.

Analiza SWOT jest klasyczną metodą badania mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń projektu. Jest to coś, co zwykle przeprowadza się na wcześniejszym etapie, ale wraz z innymi metodami analitycznymi może być również stosowane jako końcowy test.

Przykład

„Przeprowadziliśmy analizę SWOT zakresu projektu i zdecydowaliśmy się zmianę sposobu wprowadzenia produktu na rynek, ubiegając naszą konkurencję. Wcześniejsza sprzedaż zapewniła 35% wzrost udziału w rynku”.

5. Poinformowanie o wynikach

Możesz mieć świetny pomysł, oparty na najnowocześniejszych analizach, ale jeśli nie uda Ci się przekonać do niego osób, którzy nie rozumieją spraw tak dobrze jak Ty, możesz nie uzyskać wsparcia finansowego albo operacyjnego, które jest niezbędne do jego realizacji. Informuj innych. Teraz.

  • Ustna informacja zwrotna;
  • Pisemna informacja zwrotna;
  • Prezentacja;
  • Raportowanie;
  • Wywieranie wpływu.

Na tym etapie niektóre analitycznie uzdolnione osoby mogą się zmagać z pewnymi trudnościami i z tego powodu zlecić komunikację o projekcie innym kolegom z zespołu. Świetni analitycy potrafią się doskonale komunikować z innymi. Kiedy jesteś pewny swoich ustaleń, przedstawienie i zrelacjonowanie ich nie powinno stanowić problemu.

Przykład

„Zaprezentowaliśmy nasze wyniki przed gremium składającym się z 30 liderów wyższego szczebla, poinformowaliśmy ich o skutkach transakcji i uzyskaliśmy zgodę na wymaganą inwestycję w wysokości 3,5 mln USD”.

Rada eksperta

Możliwe pytania dotyczące umiejętności analitycznych podczas rozmowy kwalifikacyjnej, na które warto przygotować:

  • Gdybyś musiał wybrać między tymi opcjami, w jaki sposób podjąłbyś decyzję?
  • Opisz sytuację, w której podjąłeś ryzyko, aby osiągnąć cel.
  • Jak ważysz argumenty za i przeciw przed podjęciem decyzji?
  • Jakie obliczenia statystyczne stosujesz w swojej pracy i skąd wiesz, że są one dokładne?
  • Opisz moment, w którym znalazłeś efektywniejszy sposób wykonania jakiegoś zadania.
  • Czy opracowanie szczegółowej procedury jest zawsze najlepszym sposobem na załatwienie sprawy?
  • Opowiedz mi o projekcie, który powiódł się dzięki Twoim umiejętnościom analitycznym.

Podobała Ci się nasza treść? Sprawdź naszą stronę z przykładami CV, aby znaleźć idealne CV dla swojego zawodu.

Stwórz swoje CV w 15 minut!
Skorzystaj z profesjonalnych, przetestowanych w praktyce szablonów CV, które są zgodne z wymaganiami pracodawców.
Stwórz moje CV