Formaty CV wyjaśnione na 3 przystępnych przykładach

Istnieją trzy typy CV: chronologiczne, funkcjonalne i łączone. Oto jak wybrać odpowiednie dla Ciebie.
Paul Drury
Content writer / HR Specialist
Zaktualizowane 30 maja 2024

Bez wątpienia w procesie rekrutacji trafisz na wiele źródeł informacji o CV. Kolejnym wyzwaniem będzie jednak wybór odpowiedniego typu CV i szablonu. Odpowiedzenie sobie na te pytania nie tylko ułatwi Ci zadanie, ale także sprawi, że Twoje CV będzie najlepiej pasowało do Ciebie i do rodzaju pracy, którą chcesz wykonywać.

Ten poradnik podpowie Ci, jak wybrać właściwy format CV spośród trzech najczęściej używanych:

Oprócz tego:

  • Podsunie Ci również przykłady CV w każdym formacie
  • Wyjaśni, co każdy z nich powinien zawierać

Wybór odpowiedniego typu CV

Wybór typu CV zależy od kilku czynników. Bez względu na to, czy kontynuujesz swoją karierę zawodową czy zmieniasz branżę, będą to: ilość i charakter posiadanego doświadczenia zawodowego, wykaz Twoich umiejętności, a co najważniejsze, rodzaj pracy, o którą się ubiegasz.

Zacznijmy od CV chronologicznego z odwróconą chronologią. Ten format kładzie nacisk na doświadczenie zawodowe oraz lata przepracowane w konkretnej branży. Jest on najbardziej odpowiedni w przypadku osób, których doświadczenie zawodowe ściśle odpowiada wymogom na danym stanowisku. Oto przykłady CV z odwróconą chronologią.

Kolejnym typem CV jest CV funkcjonalne. Ten format podkreśla Twoje umiejętności i predyspozycje oraz ich związek z pracą, o którą się ubiegasz. Posiadane umiejętności są często takie same, jak te wymienione w ogłoszeniu o pracę. Ten rodzaj CV jest najbardziej odpowiedni w przypadku osób pracujących w zawodach technicznych, w zawodach opartych na umiejętnościach albo dla osób rozpoczynających nową karierę. CV funkcjonalne jest również określane jako życiorys umiejętności, a wygląda w ten sposób. 

Ostatni typ to CV łączone, które łączy w sobie cechy zarówno CV chronologicznego, jak i funkcjonalnego. Zawiera szczegółowe informacje o Twoich umiejętnościach i talentach, a także podkreśla najważniejsze elementy doświadczenia zawodowego. Najlepiej sprawdza się w przypadku osób na stanowiskach technicznych, ubiegających się o pracę, w której ważne jest posiadanie doświadczenia zawodowego. To jest przykład CV łączonego.

Treść Twojego CV

Podstawowe informacje zawarte w życiorysie będą takie same, bez względu na wybrany typ. Formaty będą się różnić ilością szczegółów podanych w poszczególnych sekcjach oraz ich układem.

Dane osobowe

Każde CV niezależnie od typu zaczyna się od danych osobowych. Umożliwi to pracodawcy skontaktowanie się z Tobą w celu zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną, co jest oczywiście celem wysłania CV. Dane osobowe powinny zawierać:

  • Imię i nazwisko
  • Numer telefonu
  • Adres e-mail
  • Adres
  • Link do profilu na LinkedIn lub Goldenline

Wszystkie te elementy powinny znaleźć się na każdej stronie CV u góry, tak aby pracodawca wiedział, czyje CV czyta. Imię i nazwisko powinny być nieco większe niż dane kontaktowe. Adres e-mail i adres profilu na LinkedIn powinny zawierać linki, na które można kliknąć. Wszystko, co ułatwi życie pracodawcy, pomoże i Tobie w dostaniu się na rozmowę kwalifikacyjną.

Podsumowanie celów zawodowych i umiejętności

Następnym elementem CV bez względu na format jest krótkie podsumowanie doświadczenia zawodowego. Dzięki niemu pracodawca może Cię wstępnie poznać, co zachęci go do przeczytania reszty Twojego CV. To coś w rodzaju krótkiej osobistej prezentacji albo odpowiedzi na prośbę „Opowiedz mi coś o sobie” podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Sekcja ta powinna w dwóch-trzech zdaniach podsumowywać Twoje umiejętności i doświadczenie oraz pokazywać, jaki wkład możesz wnieść w realizację celów biznesowych pracodawcy.

Umiejętności

Wygląd tej sekcji będzie zależeć od wybranego typu CV. Będzie ona obejmować zarówno „umiejętności twarde”, bezpośrednio związane z pracą, na którą aplikujesz, jak i „umiejętności miękkie”, czyli cechy osobowe. Ta ostatnia kategoria poświadczy Twoją zdolność do pracy w środowisku pracodawcy. Obejmuje ona takie elementy jak komunikacja, praca zespołowa, dbałość o szczegóły i tym podobne.

W przypadku CV chronologicznego sekcja Umiejętności to lista zawierająca 6, 8 lub 9 umiejętności związanych z pracą, na którą aplikujesz, rozłożonych w 2 lub 3 kolumnach.

Jeśli korzystasz z funkcjonalnego lub łączonego formatu CV, sekcja Umiejętności jest najważniejsza i powinna dostarczyć dużo szczegółów. Poszczególne umiejętności należy pogrupować w kategorie i szczegółowo opisać. Sekcja ta może zawierać przykłady osiągnięć związanych z poszczególnymi umiejętnościami.

Formaty CV: Historia zatrudnienia

Podobnie jak w przypadku sekcji Umiejętności, sekcja Historia zatrudnienia lub Doświadczenie zawodowe będą się różnić w zależności od zastosowanego formatu CV. We wszystkich trzech formatach podstawowymi informacjami będą:

  • Nazwa stanowiska
  • Nazwa firmy
  • Adres
  • Data rozpoczęcia i zakończenia pracy

Informacje należy zapisywać w odwróconym porządku chronologicznym, zaczynając od ostatnio zajmowanego stanowiska. Wystarczy wymienić stanowiska z ostatnich dziesięciu lat. Wcześniejsze doświadczenie albo nie jest już istotne, albo zostało wykorzystane w pracy na bardziej aktualnych stanowiskach.

Rada eksperta

W CV funkcjonalnym nie podaje się więcej informacji. W tym typie życiorysu nacisk kładziony jest na umiejętności – a te już zostały szczegółowo opisane.

Jeśli korzystasz z chronologicznego formatu CV, jest to najważniejsza sekcja i powinna zawierać wiele szczegółów. Oprócz podstawowych informacji należy jeszcze podać:

  • Krótki, jedno- czy dwuzdaniowy opis najważniejszych obowiązków i dokonań
  • Listę trzech do pięciu przykładów kluczowych osiągnięć, wkładu w realizację celów firmy lub wykonywanych obowiązków, które odzwierciedlają te z opisu stanowiska pracy, na które aplikujesz

W formacie łączonym należy podać podstawowe informacje oraz krótki opis swoich obowiązków (w jednym lub dwóch zdaniach lub punktach).

Wykształcenie

Ta sekcja wygląda tak samo we wszystkich trzech typach CV. Zawiera szczegółowe informacje dotyczące zarówno formalnego, jak i nieformalnego wykształcenia związanego z pracą, o którą się ubiegasz. Formalne wykształcenie należy podawać w odwrotnej kolejności chronologicznej, zaczynając od najnowszego lub najwyższego stopnia edukacji. Informacje, które muszą się znaleźć w tej sekcji to:

  • Uzyskany poziom wykształcenia (włącznie z kierunkiem głównym studiów i, ewentualnie, pobocznymi)
  • Nazwa szkoły lub instytucji edukacyjnej
  • Informacje dotyczące zajmowanych funkcji, członkostwa w organizacjach, ważnych projektów lub publikacji

Jeśli posiadasz nieformalne wykształcenie związane z pracą, którą się zajmowałeś lub o którą się ubiegasz, załącz informacje o nim do CV. Opis wykształcenia powinien zawierać:

  • Nazwę kursu albo certyfikatu
  • Nazwę instytucji, która go przeprowadziła lub wydała
  • Daty kursu lub wydania świadectwa

Elementy te należy umieścić w CV tylko wówczas, gdy świadczą o kwalifikacjach niezbędnych do wykonywania pracy, o którą się ubiegasz.

Opcjonalne sekcje CV

Po wypełnieniu sekcji Wykształcenie Twoje CV jest gotowe. Można podać dodatkowe informacje, ale tylko takie, które przyczynią się do wyjaśnienia, dlaczego kwalifikujesz się na stanowisko, o które się ubiegasz.

Pamiętaj, że pracodawca zatrudni Cię jedynie wówczas, gdy będziesz w stanie:

  • Zarobić dla firmy pieniądze
  • Oszczędzić firmie pieniędzy
  • Zaoszczędzić firmie czas
  • Rozwiązać problemy firmy

Wszystko, co umieścisz w swoim CV, powinno dotyczyć jednego z tych celów. W przeciwnym razie nie należy załączać (dodatkowych) informacji.

Opcjonalne elementy, które możesz dołączyć do CV, niezależnie od tego, z jakiego formatu korzystasz, to:

  • Certyfikaty, nagrody i wyróżnienia
  • Członkostwo w organizacjach branżowych lub handlowych związanych z pracą, o którą się ubiegasz
  • Wolontariat
  • Patenty i publikacje
  • Biegła znajomość języków obcych

Sposób prezentowania tych informacji jest elastyczny, ale powinien być spójny z resztą CV. Najlepiej skorzystać z tego samego formatu, w jakim utworzona została sekcja Wykształcenie.

Formaty CV: Podsumowanie

Większość osób jest dobra w tym, czym zarabia na życie, ale nie potrafi tego przenieść na papier. Na szczęście dostępnych jest wiele źródeł informacji, które pomogą Ci zdecydować się na odpowiedni format i napisać CV. Najważniejsze jest wybranie odpowiedniego typu CV w konkretnej sytuacji, a następnie wypełnienie go w należyty sposób właściwą treścią.

Powyższy artykuł dostarczył Ci informacji potrzebnych do wybrania odpowiedniego formatu CV oraz wskazówek, co należy uwzględnić w CV i jak pogrupować informacje. Zatem do pracy!

Stwórz swoje CV w 15 minut!
Skorzystaj z profesjonalnych, przetestowanych w praktyce szablonów CV, które są zgodne z wymaganiami pracodawców.
Stwórz moje CV